Menu

All Risk Avbeställningsförsäkring

All Risk Avbeställningsförsäkring

Planerar du att åka på semester men oroar dig över oförutsedda händelser som kan förstöra dina planer? Eller kanske bokar du flygbiljetter lång tid i förväg men vet inte säkert om din resa kommer att genomföras? All Risk Avbeställningsförsäkring ger dig heltäckande skydd som gäller vid oförutsedda händelser som kan leda till att din resa inte blir av. Observera! Denna tjänst är tillgänglig endast för flygningar från och med den 1 juli 2020.

All Risk Avbeställningsförsäkring ger dig möjlighet att avboka din resa snart efter bokning och fram till 24 timmar före planerad avgångstid. Den ger dig rätt att få ersättning som motsvarar 90% av kostanden för köpta biljetterna om du avbokar din resa. Försäkringen ersätter också kostnader i fall du avbokar på grund av alla slags dokumenterade skäl, till exempel sjukdom (inklusive sjukdomar som drabbar dina närstående och även din hund eller din katt!), examen, förlorat jobb eller ny anställning.

I vilka situationer kan jag använda mig av All Risk Avbeställningsförsäkring?

All Risk Avbeställningsförsäkring ger dig möjlighet att få ersättning som motsvarar 90% av dina flygbiljetter vid varje dokumenterat skäl. Det kan vara till exempel:

  • olycka eller plötslig sjukdom som drabbar den försäkrade, den medförsäkrade eller deras närstående/husdjur (t.ex. hund eller katt),
  • ett positivt SARS-CoV-2-test hos den försäkrade, den medförsäkrade eller deras närstående (sjukdomen covid-19),
  • akut försämring av kronisk sjukdom, t.ex. diabetes,
  • graviditetskomplikationer,
  • den försäkrades, den medförsäkrades eller deras närståendes dödsfall,
  • egendomsskador till följd av slumpmässiga händelser som gör att den försäkrade eller den medförsäkrade tvingas stanna hemma (till exempel inbrott, bilstöld),
  • om den försäkrade eller den medförsäkrade blir arbetslös (med undantag för situationer där arbetsförlust beror på den anställdes fel),
  • om den försäkrade eller den medförsäkrade påbörjar ny anställning under den planerade resan förutsatt att datumet inte fastställts av arbetsgivaren tidigare,
  • ändrat datum för examen,
  • anmäld stöld av den försäkrades eller medförsäkrades handlingar som är nödvändiga för att kunna genomföra resan (pass, id-kort osv.),
  • andra dokumenterade händelser som gör det omöjligt att genomföra resan.

Vilken ersättning får jag när jag avbokar den försäkrade resan?

Om All Risk Avbeställningsförsäkring används fram till 24 timmar före resans början får du:

  • ersättning som motsvarar 90% av dina flygbiljetter.

All Risk Avbeställningsförsäkring och standard avbeställningsförsäkring

När du bokar flyg på eSky har du möjlighet att välja mellan två avbeställningsförsäkringar. All Risk försäkring kan köpas endast vid bokning. Standardförsäkring går att köpas senare, upp till 5 dagar efter det att du har bokat biljetterna. Läs här om skillnader mellan dessa två alternativ.

  All Risk försäkring Standardförsäkring
Skäl till avbokning Varje dokumenterat skäl (se exempel) Särskilt fastställda fall
Omfattar insjuknande i covid-19 Ja, men endast dokumenterade fall Ja, men endast vid inläggning på sjukhuset
Möjlighet att köpa försäkring Endast vid bokning Efter bokning (upp till 5 dagar efter det att du har bokat din resa)
Återbetalning av flygbiljetter 90% av biljetternas kostnad (upp till 3500 EUR) Upp till 5000 EUR
Pris motsvarar 10% av priset på bokade biljetter motsvarar 4% av priset på bokade biljetter
För vem?

Perfekt för alla personer som:

  • oroar sig för att de (eller deras närstående, inklusive barn) ska bli sjuka omedelbart före resan,
  • arbetar eller studerar och oroar sig för att deras förpliktelser kan hindra dem från att resa,
  • är gravida eller kroniskt sjuka (t.ex. diabetiker),
  • har husdjur (t.ex. hund eller katt),
  • vill ha försäkring mot oförutsedda händelser (t.ex. förlust eller stöld av handlingar),
  • planerar resa lång tid i förväg,
  • vill vara säkra på att de ska få sina pengar tillbaka,
  • bokar icke återbetalningsbara flygbiljetter (t.ex. med Ryanair, Wizz Air, easyJet osv.).

Perfekt för alla personer som:

  • vill ha försäkring mot oförutsedda, allvarliga händelser.

Hur kan jag anmäla avbokning?

Situationen som gör det omöjligt att börja eller fortsätta resan ska anmälas senast 3 dagar efter det att situationen uppstått. I försäkringscertifikatet hittar du telefonnummer och e-postadress som du kan använda för att göra din anmälan. Vänligen ange den försäkrades namn och certifikatsnummer för att skynda på processen.

När kan jag köpa All Risk försäkring?

Du kan köpa försäkringen endast vid bokning av flygbiljetter för resor från och med den 1 juli 2020. Det enda du behöver göra är att välja All Risk försäkring i bokningsformulär. Försäkringskostnaden kommer att automatiskt läggas till bokningspriset och betalning för försäkringen sker tillsamman med betalning för flygbiljetterna och andra valda tjänster.

Observera! Du kan inte lägga till All Risk försäkring efter det att du har bokat din resa på eSky.

Vad kostar All Risk försäkring? Priset ligger på 10% av flygbiljetternas värde, så om du bokar icke återbetalningsbara flygbiljetter (Ryanair, Wizz Air, easyJet) kan du köpa försäkring till ett väldigt låg pris.

Tips och förslag i denna artikel och relaterade artiklar är endast för information och hjälp och kan inte utgöra grund för några anspråk mot eSky.se.

Innehåller den här artikeln informationen du letade efter? Ja | Nej
Jag tycker att artikeln:
Tack för att du tyckte till!