-
§ 1. ALLMÄNNA UPPLYSNINGAR
- Dessa Tjänstebestämmelser specificerar regler för användning av ett ”Bokningssystem” för tredjepartstjänster som erbjuds via www.eSky.se webbsida och en Teletjänstcentral, inklusive bokning och inköp av: Flygbiljetter, Reseförsäkring, Hotelltjänster, Resepaket, Charterflygningar, Tågbiljetter och övriga tjänster som är tillgängliga via Bokningssystemet.
- Administratören för Bokningssystemet är eSky.pl Spółka Akcyjna, med säte i Katowice (40-265), på ul. Murckowska 14A, som är registrerat i företagsregistret som förs av Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach VIII Wydział Gospodarczy [Distriktsdomstolen Katowice-Öst i Katowice 8:e handelsavdelningen för nationella registreringsmyndigheten] med KRS-nummer [nummer i det nationella domstolsregistret] 0000383663, NIP [momsregistreringsnummer] 948-19-87-199, REGON [företagsnummer] 670140736, fullt inbetalt aktiekapital 1 060 877,50 PLN, som betalar mervärdesskatt, +48 32 728 30 00 (samtalsavgift enligt din operatörs taxa), nedan kallat eSky.
- Användandet av Bokningssystemets och Teletjänstcentralens tjänster (telefonnummer tillgängliga via www.eSky.se webbsida) kräver godkännande av alla följande bestämmelser indikerade i dessa Tjänstebestämmelser. Godkännande utgör en avsiktsförklaring och skapar rättsliga skyldigheter mellan Användare och eSky Tjänsteleverantör.
- Användare har rätt att avgiftsfritt kopiera, mångfaldiga och spara innehåll av dessa Tjänstebestämmelser, utan rätt att distribuera dem kommersiellt.
- Företagsnamn, namn, beskrivningar och varumärken som presenteras på webbplatsen www.eSky.se är rättsligt skyddade. Varje Användare ska avstå från all verksamhet som bryter mot immateriella rättigheter av personer som har rätt till dessa namn, beskrivningar och varumärken.
- Om inget annat anges är all upphovsrätt till texter, bilder, fotografier och annat innehåll på webbplatsen www.eSky.se eSkys egendom. Alla varumärken som inte tillhör eSky används endast i informationssyfte och tillhör ägaren.
- Kopiering, ändring och överlåtelse (genom elektroniska medel eller på annat sätt) samt mångfaldigande, användning och distribuering av innehållet som finns på webbplatsen www.eSky.se är tillåtet endast om rättsinnehavaren har lämnat sitt samtycke. Användning av information som finns på denna webbplats ska ske endast på ett lagenligt sätt.
- Varje Användare borde följa dessa Tjänstebestämmelser från och med att de vidtar åtgärder med avsikt att använda Bokningssystemet.
- Användare kan använda Bokningssystemet om Användares enhet eller elektroniska system uppfyller nedanstående tekniska minimikrav:
- dator, mobil enhet eller annan utrustning med tillgång till internet;
- tillgång till e-post eller fungerande e-postadress;
- aktuell webbläsare som till exempel: Mozilla Firefox, Opera, Google Chrome, Safari, Edge;
- godkännande av cookies och Javascript-aktivering i webbläsaren;
- app för att öppna pdf-dokument;
- dataöverföringshastighet i minst 3G standard.
- Bokning och inköp av bestämda produkter tillgängliga via Bokningssystemet är varje gång individuella transaktioner genomförda av Användare och omfattas av villkor specificerade av varje tredje part. Inköp av varje produkt omfattas av speciella villkor specificerade för varje tjänst som är tillgänglig via Bokningssystemet.
- På grund av olika tariffvillkor hos Transportörer rekommenderas det att ankomma till flygplatsen minst 3 timmar innan tidtabellsenlig avgångstid för flygning för att undvika organisatoriska svårigheter i tillhandahållande av en tjänst.
- För att kunna läsa igenom Transportörernas villkor, erhålla information från ett givet flygbolag eller en given leverantör som tillhandahåller tjänster till Användaren, samt för att få tillgång till tjänster som omfattas av dessa Föreskrifter kan du behöva prata engelska.
- I Bokningssystemet och via Teletjänstcentralen har Användaren möjlighet att välja individuella tjänster från en viss Tillhandahållare av tjänster. För att förbättra kundservicen och höja kvaliteten på tjänsterna kommer Användaren att kunna få detaljerad information om eSky-tjänster genom CallBack, som aktiveras när man beställer ett samtal med en konsult.
- Varje Användare har möjlighet att registrera konto på eSky för att kunna ta del av extra funktioner som underlättar köp av tjänster på webbplatsen www.eSky.se (”Ditt konto”).
- För att registrera sig behöver man fylla i ett registreringsformulär som finns på webbplatsen www.eSky.se (efter att man först har skrivit in sin e-postadress och sitt lösenord), logga in med hjälp av Google eller Facebook eller kryssa i en ruta för registrering vid bokning. För att aktivera Ditt konto som skapats med e-postadress och lösenord behöver Användaren klicka på en aktiveringslänk som eSky omedelbart skickat till Användarens e-postadress. Registrering med hjälp av Google eller Facebook kräver ingen ytterligare aktivering.
- För att logga in på Ditt konto behöver Användaren skriva in i inloggningsformuläret den e-postadress (login) och det lösenord som Användaren angivit vid registrering.
- Lösenordet som angivits vid registrering kan ändras efter att Användaren har loggat in. Det finns ingen möjlighet att ändra e-postadress (login).
- Radering av Ditt konto sker efter att Användaren har ansökt om radering via kontoinställningar på Ditt konto.
- eSky har rätt att omedelbart radera Ditt konto vid uppenbar kränkning av dessa Bestämmelser, tillhandahållande av olagligt innehåll eller lämnande av felaktiga uppgifter vid registrering.
- Alla omdömen om flygplatser och flygbolag som publiceras på eSkys hemsida kommer direkt från användarna efter slutförd resa. eSky samlar inte in omdömen från några andra källor.
- Utvärdering av tjänsten går ut på att grafiskt ange den övergripande kvaliteten på Transportörernas och flygplatsernas tjänster på en skala från 1 till 5 stjärnor, eller att lägga till en kommentar (både positiv och negativ) tillsammans med en övergripande bedömning av tjänstens kvalitet. Användare ansvarar för innehåll i sina uttalanden i recensioner.
- Användares recension får inte strida mot tillämplig lagstiftning eller kränka tredje parts rättigheter – särskilt får den inte vara ärekränkande, den får inte kränka personliga rättigheter eller utgöra illojal konkurrens. eSky förbehåller sig rätten att i motiverade fall inte publicera en recension, särskilt när den:
- inte innehåller bedömning av Transportören eller flygplatsen,
- strider mot tillämplig lagstiftning, anständighet eller kränker religiösa känslor,
- gör intrång i patenträttigheter, upphovsrätt, affärshemligheter eller andra immateriella rättigheter, eller bryter mot lagen om skydd av personuppgifter,
- innehåller svordomar, obsceniteter, pornografi eller uppmuntran till hat, rasism eller främlingsfientlighet,
- eSky tar emot en begäran från Användare om att radera deras recension,
- avslöjar personuppgifter eller kan göra intrång i någons privatliv – i synnerhet om det har gjorts en eller flera begäran om att ta bort den.
- Genom att publicera en recension godkänner Användare att den får användas kostnadsfritt av eSky eller andra enheter inom eSky-gruppen och att den får ändras i den omfattning som anges ovan.
- eSky kan via sina webbplatser publicera rankningar, recensioner eller kommentarer om eSky , Tillhandahållare av tjänsterer eller Leverantörer som utarbetats av tredje part. Reglerna för att publicera rankningar, recensioner eller kommentarer, hur de skapas och hur de verifieras, fastställs i bestämmelser som utarbetas av dessa enheter oberoende av eSky.
-
§ 2. DEFINITIONER
- Bokningssystemet – ett program som behandlar transaktionsprocesser tillgängliga via www.eSky.se webbsida och via Teletjänstcentralen som gör det möjligt för Användare att:
- söka inhemska eller internationella flygningar mellan två städer, kalkylera pris på dessa flygningar och köpa flygbiljetter,
- kalkylera pris och köpa reseförsäkring,
- söka och beställa hotelltjänster i alla möjliga städer (i landet och utomlands) i valfri tidsram,
- söka inhemska och internationella järnvägsförbindelsen för valfri bestämd järnvägsrutt samt kalkylera priser på dessa förbindelser och köpa tågbiljetter,
- anpassa förslag till tjänster indikerade i punkter a-d tack vare geolokalisering baserad på Användares Informationssystem (genom att identifiera dators IP adress och dess datasökning).
- använda övriga tjänster som erbjuds av enheter som eSky tillhandahåller hyrestjänster för reklamytor på webbsida, indikerade i § 17 av Tjänstebestämmelser.
- Användare - varje fysisk eller juridisk person eller organisatorisk enhet utan juridisk personlighet som har rättskapacitet enligt lagar, som använder Bokningssystemet eller Teletjänstcentralen.
- Betalare – varje fysisk eller juridisk person eller organisatorisk enhet utan juridisk personlighet som har rättskapacitet enligt lagar, som använder Bokningssystemet och Teletjänstcentralen och gör betalning eller är skyldig att göra en sådan betalning.
- Teletjänstcentralen – enheten ansvarig för kontakter med Användare och Betalare fungerande som en sida som genomför tjänster som tillhandahålls via www.eSky.se webbsida, i enlighet med villkor och i omfattning som är specificerade i dessa Bestämmelser.
- Leverantör – företagare som tillhandahåller tjänster som erbjuds till Användaren via webbplatsen www.eSky.se och andra webbplatser som tillhör enheter som samarbetar med eSky.
- Tillhandahållare av tjänster – den företagare som tillhandahåller de tjänster, som anges i dessa Villkor, till Användaren, antingen via Bokningssystemet eller direkt, beroende på vilken typ av tjänster som tillhandahålls.
- Hotelltjänster – boende tjänster bestående av boende för ändamål övriga än bostadsförknippade, som inte är en oskiljaktig del av transport av Användare,
- Transportör – en företagare som innehar ett giltigt certifikat (koncession, licens) som ger dem tillstånd att bedriva affärsverksamhet inom lufttransportområdet och tillhandahålla tjänster inom ramen för dessa Villkor.
- Flygbiljett – ett dokument utfärdat via Bokningssystemet eller Teletjänstcentralen som bemyndigar för användande av luftfart tjänst.
- Tariff villkor – boknings villkor beträffande användande av bestämt flygbiljett, inklusive, med inte begränsad till: förutsättningar att returnera flygbiljett, bagagestorlek.
- E-post adress/ e-post – fungerande och korrekt e-post adress angiven av Användaren.
- Personligt frågeformulär – ett frågeformulär som används av Användare för att skicka hans/hennes personuppgifter för att göra det möjligt att använda tjänster som tillhandahålls av eSky, överförda och behandlade i enlighet med förutsättningar specificerade i Sekretesspolicy tillgänglig på www.eSky.se webbsida.
- Lågprisbolagen – bestämda flyglinjer omfattade av specifikt beskrivna bestämmelser i enlighet med § 14 av Bestämmelser.
- Tjänsteavgift – ej återbetalningsbar avgift inkasserad av eSky eller Tillhandahållare av tjänster som en del av tjänster erbjudna till Användare, beroende av typ och art av tillhandahållna tjänster, i omfattning specificerad i dessa Bestämmelser.
- Betalningsinstrument – anpassad anordning eller en uppsättning förfaranden godkända av Användare och Tillhandahållare av tjänster och använda av Användare och Betalare för att utfärda en beställning för genomförande av betalningstransaktion.
- Betalningskort – betalningsanordning som möjliggör insättning, överföring och uttag av kontanter genom att använda specialiserade enhet.
- Callback – ett interaktivt verktyg i Bokningssystemet som gör det möjligt för Användaren att lämna telefonnummer för att få information om eSky-tjänster.
- Bokningssystemet – ett program som behandlar transaktionsprocesser tillgängliga via www.eSky.se webbsida och via Teletjänstcentralen som gör det möjligt för Användare att:
-
§ 3. ANVÄNDARES ANSVARIGHET FÖR ANVÄNDANDET AV BOKNINGSSYSTEMET
- Användare bekräftar att de har full kapacitet att utföra rättsliga åtgärder och ingå rättsligt bindande åtagande..
- Användare förvissar att de skall använda Bokningssystemet för sökande av bokning av flygbiljetter, inköp av flygbiljetter samt bokning och inköp av övriga tjänster tillgängliga och indikerade i dessa Bestämmelser, samt övriga tjänster tillgängliga via Bokningssystemet, uteslutande i enlighet med gällande lagar.
- Användare ska inte tillhandahålla olagligt eller kränkande innehåll eller använda Bokningssystemet på ett sätt som strider mot den gällande lagstiftningen, dessa Bestämmelser, rådande sedvänjor, grundläggande samhällsnormer eller som skulle kunna orsaka störningar eller fel i Bokningssystemet samt påverka tredje mans rättigheter.
- Användare skall söka tjänster för bokning med sitt eget efternamn och skall betala för bokade flygbiljetter och/eller övriga tjänster med sitt eget betalningskort. Varje sökning av tjänster för bokning med användning av någon annans eller falska efternamn och betalningar för bokade flygbiljetter och/eller övriga tjänster med användning av någon annans eller falska betalningskort skall omedelbart anmälas till relevant rättsvårdande myndigheter.
- Användaren ska ha lämpliga och giltiga dokument som möjliggör utförandet av tjänster inköpta via Bokningssystemet eller Teletjänstcentralen eller dokument som möjliggör vistelsen i det land där tjänsterna utförs, framförallt ett giltigt identitetskort, ett giltigt pass, nödvändiga visum och andra dokument som krävs beroende på den utvalda tjänsten. Användaren ska också läsa igenom visum- och språkvillkor som finns på www.eSky.se.
- Användare är skyldig att kontrollera alla nödvändiga upplysningar indikerade genom Bokningssystemet eller Teletjänstcentralen inklusive bl a sanitär information, terrorhot, och hälsokrav beträffande tillhandahållna tjänster.
- eSky ansvarar inte för att Användare missar att ha tillämpliga dokument som indikerades ovan, inklusive en inresevisum eller en transitvisum nödvändiga i landet där tjänster tillhandahållas eller där Användare har mellanlandning. eSky ansvarar inte heller om Användare misslyckas att uppfylla skyldigheter beskrivna i punkten 5 ovan. Alla upplysningar är tillgängliga för Användare genom Bokningssystemet eller Teletjänstcentralen, på www.eSky.se och på webbsidan av Polska Utrikesministeriet.
- Användaren är skyldig att ange korrekta och aktuella uppgifter vid bokning. eSky ansvarar inte för korrekthet av uppgifter angivna av Användaren vid tjänstebokning.
- Användaren som tar del av tjänster i Bokningssystemet kan utsättas för särskilda risker relaterade till användning av e-tjänster som till exempel: risk att obehöriga personer får tillgång till data som transmitteras via internet eller lagras på datorer och mobilenheter med tillgång till internet, risk för datastörning som kan orsaka dataförlust och olagliga ändringar i uppgifterna eller förhindra Användaren från att ta del av tjänsterna.
-
§ 4. ANSVARSBEGRÄNSNING
- eSky upplyser att från och med sökresultat uppvisas, kan övriga erbjudande med likadana tjänster tillhandahållna av tredje parten, annorlunda än den som uppvisats tidigare, uppvisas i Systemet eller på övrigt biljett och tjänstebokning sökmotor. Att man får ett sökresultat, utan att omedelbart bekräfta bokningen och betala för den i Bokningssystemet, berättigar Kunden inte för att lägga en fordran mot mellanhanden för avsluta avtalet om inköp av biljetter eller övriga tjänster erbjudna av enheter som erbjuder tjänster via Bokningssystemet eller övriga söksystemen för biljetter och tjänster.