Transportören kräver att betalning delas upp i två steg. Först betalar du för biljetten. Sedan gör du betalning för serviceavgift och övriga tjänster (som till exempel försäkring). Du kommer att se de olika stegen när du väljer betalningsmetod.
Om ett lågprisflygbolag såsom Ryanair kräver att verifiera din bokning, så kommer du få ett mail från oss eller flygbolaget med mer information samt en länk till verifikationsformuläret.
Detta är en standardprocess och din biljett är fortfarande giltig. Men, om du inte verifierar din bokning, så kan du inte hantera den. Dessutom kan du inte checka in online vilket gör att du måste betala en avgift på flygplatsen (ca €55 per person och flyg).
Innan du börjar kontrollera din bokning, ha följande till hands:
Verifikationsformuläret består av flera steg, så följ instruktionerna på flygbolagets hemsida. Fyll i den information som krävs och godkänn de villkor som krävs. Flygbolaget kan fråga efter en kopia på de dokument du tidigare använde under bokningen samt en bild på ditt ansikte.
Ta reda på mer i vår guide: Verifiera en Flygbolagsbokning
Om ditt flyg har blivit inställt av flygbolaget har du rätt att välja mellan ombokning av flygning eller ersättning för biljettpriset. Det är flygbolag som bestämmer i vilken form (kupong, poäng eller pengar) du ska få tillbaka dina pengar.
Hur ditt ärende kommer att hanteras beror på vem som sköter din bokning och kontaktar dig: eSky eller flygbolaget direkt (läs mer om eSky-bokningar som hanteras av flygbolag). Information om vem som sköter din bokning hittar du i mejlet med flygbiljett som vi skickar till dig. Om det står i mejlet: ”Aktuell information om din bokning hittar du här” – din bokning hanteras av eSky. Men om du ser ett följande meddelande: ”Aktuell information om flygningar hittar du på flygbolagets webbplats” – din bokning hanteras direkt av flygbolaget.
Obs! Vissa lågprisflygbolag, till skillnad från reguljära flygbolag (t.ex. SAS eller Lufthansa), samarbetar inte med partners såsom flygsökmotorer eller bokningssajter som eSky när det gäller kundbetjäning. Därför betjänas en del kunder som köper flygbiljetter hos lågprisflygbolag via eSky direkt av flygbolagen.
eSky tar kontakt med mig
Om mejlet med information om inställt flyg har skickats till din e-postadress av eSky, sker återbetalning enligt följande:
Hantera din bokning på Ditt konto.
Flygbolaget tar kontakt med mig
Om mejlet med information om inställt flyg har skickats till dig direkt av flygbolaget beror din rätt att ändra flygdatum eller få ersättning på flygbolagets egna regler. I så fall får du all nödvändig information, inklusive information om nästa steg i processen, tillgängliga återbetalningsalternativ och uppdaterat ärendestatus, direkt från flygbolaget. För att få ersättning behöver du följa anvisningarna. Kontakta flygbolaget direkt, t.ex. via e-post eller telefon, om du vill få veta mer om ditt ärende.
Obs! Återbetalningen av den outnyttjade biljetten omfattar biljettkostnader och flygplatsavgifter. Övriga eSky-tjänster som köptes tillsammans med biljetten kan vara icke-ersättningsgilla.
Väntar du på återbetalning av den outnyttjade biljetten? Ta det lugnt. Om flygbolaget har beviljat ersättning, kommer du säkert att få tillbaka pengarna. Väntetiden beror helt och hållet på flygbolagets regler och det kan ta från 3 dagar upp till 3 månader att få tillbaka pengarna. Nedan hittar du information om vem som kommer att kontakta dig angående återbetalning (läs mer om eSky-bokningar som hanteras av flygbolag).
Om din bokning hanteras av eSky(och det vet du när det står i mejlet med biljetten: ”Aktuell information om din bokning hittar du här”), kommer vi att meddela dig om det inställda flyget och så snabbt som möjligt påbörja processen för att få ersättning från flygbolaget å dina vägnar. Vi kommer att samtala med flygbolaget om tillgängliga återbetalningsalternativ och sedan hjälpa dig från början till slut i ditt ärende. Vi kommer att hålla dig uppdaterad om allt.
Om din bokning hanteras direkt av flygbolaget(och det vet du när det står i mejlet med biljetten: ”Aktuell information om flygningar hittar du på flygbolagets webbplats”), kommer flygbolaget att skicka dig information om återbetalningsalternativ och hur lång tid det tar att få tillbaka pengarna direkt till den e-postadress som du angav vid bokning. Vill du få veta vilken status ditt ärende har eller hur länge du måste vänta på återbetalning, kontakta flygbolaget direkt via e-post eller telefon.
Obs! Återbetalning sker betydligt snabbare om man väljer kupong eller poäng (som kan användas för att boka nästa flyg) istället för pengar på kontot eller kortet. Tillgängliga återbetalningsalternativ beskrivs i reglerna hos flygbolaget som utfärdat din biljett.
Lista med nödvändiga resehandlingar hittar du på Ditt konto. När du har loggat in gå till information om din bokning och öppna fliken ”Nödvändiga resehandlingar”. Den snabbaste tillgången till ditt konto får du genom att installera eSky-appen.
I EU-länderna samt vissa länder utanför EU behöver du endast ett nationellt id-kort. Om du vill ta reda på hur det ser ut i enskilda länder besök den här webbplatsen.
Med hjälp av Ditt konto kan du snabbt och enkelt hantera dina bokningar. Men vad betyder det egentligen?
På Ditt konto kan du:
Läs den här artikeln för att få veta mer om fördelar med Ditt konto.
Skapa Ditt konto på några sekunder genom att gå till vår webbplats eller använda eSky-appen. Om du inte ännu har installerat appen, ladda ner den för att få tillgång till bokningar när som helst.
Du kan göra det på tre sätt:
Om du behöver hjälp under resans gång, ring till oss.
Telefonnummer och öppettider hittar du på din biljett.
Om du inte har påbörjat resan men har frågor om din bokning, logga in på Ditt konto. Där kan du hantera din bokning och hitta all nödvändig information.
Om du inte har skapat ett konto än, skapa ett, och importera din bokning. För att göra det skriv in bokningsnumret i ett lämpligt fält och klicka på ”Importera bokning”.
Obs! Du kan importera endast de bokningar som gjordes med samma e-postadress du använde för att skapa Ditt konto.
För att få omedelbar tillgång till alla funktioner, installera eSky-mobilappen.
Om du inte har påbörjat resan och vill kontakta oss angående något annat, använd kontaktformuläret.
Boardingkort eller incheckningsbekräftelser kan finnas på olika platser beroende på om det är eSky som tar kontakt med dig angående bokning eller om du får meddelanden direkt från flygbolaget (läs mer om eSky-bokningar som hanteras av flygbolag). Information om vem som sköter din bokning hittar du i mejlet med flygbiljett som vi skickar till dig.
Om det står i mejlet: ”Aktuell information om din bokning hittar du här” – din bokning hanteras av eSky. Om det är flygbolaget som sköter din bokning kommer du att se det här meddelandet: ”Aktuell information om flygningar hittar du på flygbolagets webbplats”.
Obs! Lågprisflygbolag, till skillnad från reguljära flygbolag (t.ex. SAS eller Lufthansa), samarbetar inte med partners såsom flygsökmotorer eller bokningssajter som eSky när det gäller kundbetjäning. Därför betjänas en del kunder som köper flygbiljetter hos lågprisflygbolag via eSky direkt av flygbolagen.
Dina boardingkort eller incheckningsbekräftelser kommer att skickas till den e-postadress som du angav vid bokning och finnas på Ditt konto hos eSky 24–8 timmar före planerad avgångstid. Om du inte har skapat ett konto än, registrera dig och importera din bokning. För att göra det skriv in bokningsnumret i ett lämpligt fält och klicka på ”Importera bokning”.
Obs! Du kan importera endast de bokningar som gjordes med samma e-postadress du använde för att skapa Ditt konto. För att få omedelbar tillgång till bokningshantering, installera eSky-mobilappen.
Om din resa består av flera flygningar, kommer vi att ladda upp dina boardingkort eller incheckningsbekräftelser separat på Ditt konto hos eSky och skicka dem i separata mejl – från 24 till 8 timmar före respektive avgång.
Exempel 1
Du flyger:
Boardingkort eller bekräftelser får du:
Exempel 2
Du flyger:
Boardingkort eller bekräftelser får du:
Om det är mindre än 8 timmar till avgångoch du inte har fått mejlet med boardingkort/incheckningsbekräftelser, logga in på Ditt konto hos eSky för att ladda ner boardingkort eller kontrollera skräppostmappen och verifiera vilken e-postadress du använde vid bokning. Det är möjligt att boardingkort skickades till någon annan adress.
Obs!Om du har blivit ombedd att ange ytterligare uppgifter i incheckningsformuläret, kommer dina boardingkort/incheckningsbekräftelser att skickas endast efter att formuläret har blivit korrekt ifyllt. Om det finns flera passagerare i din bokning se till att fylla i uppgifter för samtliga resenärer.
Om du gör incheckning själv på flygbolagets webbplats kommer du att få boardingkort strax efter att du slutfört processen och i enlighet med den information som du fick från flygbolaget.
Ladda ner och skriv ut alla boardingkort som du får av eSky eller laddar ner från Ditt konto för att vara säker på att du inte kommer att nekas ombordstigning. Du kan också ladda ner dem till din mobila enhet som du tänker ta med dig (smartphone eller surfplatta).
Efter att ha checkat in får du tillgång till dina boardingkort som behövs för att få stiga ombord. När det gäller lågprisflygbolag (t.ex. Ryanair, Wizz Air, Norwegian) är boardingkort obligatoriskt. Har man inte skrivit ut eller sparat sitt boardingkort på mobil enhet måste man räkna med extra avgift på flygplatsen eller nekad ombordstigning.
Själva incheckningen varierar från flygbolag till flygbolag och hur processen ser ut beror på om det är eSky som tar kontakt med dig angående bokning eller om du får meddelanden direkt från flygbolaget (läs mer om eSky-bokningar som hanteras av flygbolag). Information om vem som sköter din bokning hittar du i mejlet med flygbiljett som vi skickar till dig.
Om det står i mejlet: ”Aktuell information om din bokning hittar du här” – din bokning hanteras av eSky.
Men om du ser ett följande meddelande: ”Aktuell information om flygningar hittar du på flygbolagets webbplats” – din bokning hanteras direkt av flygbolaget.
Obs! Lågprisflygbolag, till skillnad från reguljära flygbolag (t.ex. SAS eller Lufthansa), samarbetar inte med partners såsom flygsökmotorer eller bokningssajter som eSky när det gäller kundbetjäning. Därför betjänas en del kunder som köper flygbiljetter hos lågprisflygbolag via eSky direkt av flygbolagen.
Vi checkar in dig. För att kunna slutföra incheckning behöver vi dina och dina medpassagerares uppgifter.
Obs! Om din resa består av flera flygningar, kommer vi att ladda upp dina boardingkort/incheckningsbekräftelser separat på Ditt konto hos eSky och skicka dem i separata mejl – från 24 till 8 timmar före varje avgång..
All information om incheckning kommer du att få från flygbolaget. Checka in på flygbolagets webbplats genom att använda den e-postadress som du angav vid bokning på eSky.
Uppstod det ett fel när du försökte fylla i passagerarnas uppgifter i incheckningsformuläret eller göra en incheckning själv? Kontakta oss så fort som möjligt genom kontaktformuläret.
Vi kommer att kontrollera vad som hände och erbjuda andra metoder att checka in så att du kan resa i lugn och ro.
Var och hur du ska ange dina uppgifter beror på om det är eSky som tar kontakt med dig angående bokning eller om du får meddelanden direkt från flygbolaget (läs mer om eSky-bokningar som hanteras av flygbolag). Information om vem som sköter din bokning hittar du i mejlet från oss med flygbiljetten och ämnesraden: ”Din e-biljett”. Om det står i mejlet: ”Aktuell information om din bokning hittar du här” – din bokning hanteras av eSky. Om det är flygbolaget som sköter din bokning kommer du att se det här meddelandet: ”Aktuell information om flygningar hittar du på flygbolagets webbplats”.
Obs! Lågprisflygbolag, till skillnad från reguljära flygbolag (t.ex. SAS eller Lufthansa), samarbetar inte med partners såsom flygsökmotorer eller bokningssajter som eSky när det gäller kundbetjäning. Därför betjänas kunder som köper flygbiljetter hos lågprisflygbolag via eSky direkt av flygbolagen.
Länken till incheckningsformuläret hittar du på två platser:
Om du inte fyller i alla nödvändiga uppgifter 7 dagar innan avresa kommer vi att skicka dig en påminnelse via e-post som innehåller länken till formuläret.
Du kommer att få information om incheckning direkt från flygbolaget via e-post. Checka in själv genom att fylla i alla uppgifter som krävs.
På eSky kan incheckat bagage läggas till redan vill bokning eller senare, upp till 48 timmar före avgång.
Om du vill köpa till extra bagage gå till fliken ”Mina bokningar” på Ditt konto hos eSky. Om du inte har skapat ett konto än, registrera dig och importera din bokning. För att göra det skriv in bokningsnumret i ett lämpligt fält och klicka på ”Importera bokning”.
Obs! Du kan importera endast de bokningar som gjordes med samma e-postadress du använde för att skapa Ditt konto.
Vi rekommenderar att använda eSky-mobilappen som ger dig omedelbar tillgång till dina bokningar. Det går också att lägga till extra bagage genom att använda kontaktfohttps://www.esky.se/om-oss/kontakt#flight?adding-luggagermuläret.
Exempelvillkor:
Ryanair (pris per flygsträcka/person):
Wizz Air (pris per flygsträcka/person):
Regler som gäller hos andra flygbolag hittar du här.
* Priserna sätts av flygbolagen och kan ändras. Priserna är ungefärliga.
Kontrollera vad du får ta med ombord på flygplanet och vad som kan packas ner i incheckat bagage – läs vår artikel.
Flygbolag delar oftast in bagage i tre olika kategorier: personligt föremål, handbagage (kabinväska) och incheckat bagage (transporteras i flygplanets lastrum).
Om du vill kolla vilket bagage som ingår i priset eller köpa till extra bagage gå till fliken ”Mina bokningar” på Ditt konto hos eSky. Har du inget konto? Registrera dig och importera din bokning. För att göra det skriv in bokningsnumret i ett lämpligt fält och klicka på ”Importera bokning”.
Obs! Du kan importera endast de bokningar som gjordes med samma e-postadress du använde för att skapa Ditt konto.
Vi rekommenderar att använda eSky-mobilappen som ger dig omedelbar tillgång till dina bokningar.
Om du köper tjänsten prioriterad ombordstigning får du ställa dig i prioriterad kö och slippa långa väntetider.
Hos en del lågprisflygbolag (t.ex. Ryanair och Wizz Air) omfattar tjänsten även ett extra handbagage. Det är dock ingen regel så kontrollera noga vad som ingår i priset innan du köper prioriterad ombordstigning.
Du kan lägga till prioriterad ombordstigning när du bokar din resa eller senare på Ditt konto hos eSky. Om du inte har skapat ett konto än, registrera dig och importera din bokning. För att göra det skriv in bokningsnumret i ett lämpligt fält och klicka på ”Importera bokning”.
Obs! Du kan importera endast de bokningar som gjordes med samma e-postadress du använde för att skapa Ditt konto.
För att få omedelbar tillgång till kontot rekommenderar vi att använda eSky-mobilappen.
Varje flygbolag har sina egna gränser för bagage. Det är därför bra att dubbelkolla hur mycket bagage man kan ta med innan man köper flygbiljetterna.
Detaljerad information om inköpt bagage hittar du på din e-biljett, under rubriken ”Bagage”. Reglerna gäller för varje passagerare individuellt. Du kan också kontrollera dem på Ditt konto hos eSky. Efter att du har loggat in, klicka på ”Mina bokningar” och gå till fliken ”Medresenärer”. Du kommer att se hur mycket bagage varje passagerare får ta med.
Obs! Om du köpte bagaget senare än biljetten kan du hitta aktuell information på Ditt konto hos eSky. Om du inte har skapat ett konto än, registrera dig och importera din bokning. För att göra det skriv in bokningsnumret i ett lämpligt fält och klicka på ”Importera bokning”. För att göra det lättare kan du installera eSky-mobilappen.
Det tiosiffriga bokningsnumret står på din biljett som du fick av oss i mejlet med ämnesraden: ”Din e-biljett”. Om du inte kan hitta den, logga in på Ditt konto eller kontrollera skräppostmappen och verifiera vilken e-postadress du angav vid bokning.
Vill du ta reda på om det är möjligt att avboka resan och få tillbaka pengarna, fyll i kontaktformuläret eller kontrollera information på Ditt konto.
Resor med de flesta lågprisflygbolag får inte avbokas (det gäller till exempel Ryanair, Wizz Air, Norwegian). I flygbolagens bokningsvillkor hittar du information om att biljettkostnaden inte återbetalas. Om du reser med reguljära flygbolag (till exempel Lufthansa, Air France, SAS) rekommenderar vi att läsa deras bokningsregler för att kontrollera om du kan få återbetalning av flygbiljetten.
Bokningsstatus kan du kontrollera på ett eller två sätt. Allt beror på om det är eSky som tar kontakt med dig angående bokning eller om du får meddelanden direkt från flygbolaget (läs mer om eSky-bokningar som hanteras av flygbolag). Information om vem som sköter din bokning hittar du i mejlet med flygbiljett som vi skickar till dig.
Om det står i mejlet: ”Aktuell information om din bokning hittar du här” – din bokning hanteras av eSky. Om det är flygbolaget som sköter din bokning kommer du att se det här meddelandet: ”Aktuell information om flygningar hittar du på flygbolagets webbplats”.
Obs! Lågprisflygbolag, till skillnad från reguljära flygbolag (t.ex. SAS eller Lufthansa), samarbetar inte med partners såsom flygsökmotorer eller bokningssajter som eSky när det gäller kundbetjäning. Därför betjänas kunder som köper flygbiljetter hos lågprisflygbolag via eSky direkt av flygbolagen.
Aktuell status på dina flyg-, hotell- och Flyg+Hotell-bokningar kan du kontrollera under fliken ”Mina bokningar” på Ditt konto hos eSky. Om du inte har skapat ett konto än, registrera dig och importera din bokning. För att göra det skriv in bokningsnumret i ett lämpligt fält och klicka på ”Importera bokning”.
Obs! Du kan importera endast de bokningar som gjordes med samma e-postadress du använde för att skapa Ditt konto.
För att göra det lättare kan du installera eSky-mobilappen. Den ger dig omedelbar tillgång till Ditt konto och bokningar.
Om dina resevillkor ändras på något sätt eller om resan blir inställd kommer vi också att skicka dig ett mejl med information. Vi rekommenderar att kontrollera flygstatus på Ditt konto hos eSky 12 timmar före planerad avgångstid och läsa alla meddelanden som vi skickar till den e-postadress som du angav vid bokning.
Aktuell flygstatus kan du kontrollera genom att gå till flygbolagets webbplats och logga in med de uppgifter du har fick från flygbolaget. Om dina resevillkor ändras på något sätt eller om resan blir inställd kommer flygbolaget att skicka dig information till den e-postadress som du angav vid bokning. Vi rekommenderar att kontrollera flygstatus på flygbolagets webbplats 12 timmar före planerad avgångstid och läsa alla meddelanden som kommer till den e-postadress du angav vid bokning.
Du kan hantera din bokning på olika sätt beroende på om det är eSky som tar kontakt med dig angående bokning eller om du får meddelanden direkt från flygbolaget – du informeras om det i mejlet med biljetten (läs mer om eSky-bokningar som hanteras av flygbolag).
Om det står i mejlet: ”Aktuell information om din bokning hittar du här” – din bokning hanteras av eSky. Men om du ser ett följande meddelande: ”Aktuell information om flygningar hittar du på flygbolagets webbplats” – din bokning hanteras direkt av flygbolaget.
Obs! Lågprisflygbolag, till skillnad från reguljära flygbolag (t.ex. SAS eller Lufthansa), samarbetar inte med partners såsom flygsökmotorer eller bokningssajter som eSky när det gäller kundbetjäning. Därför betjänas kunder som köper flygbiljetter hos lågprisflygbolag via eSky direkt av flygbolagen.
Om du inte har skapat ett konto än, registrera dig och importera din bokning. För att göra det skriv in bokningsnumret i ett lämpligt fält och klicka på ”Importera bokning”.
Obs! Du kan importera endast de bokningar som gjordes med samma e-postadress du använde för att skapa Ditt konto. För att få veta mer om Ditt konto läs vår artikel.
Om du vet vilken plats på flygplanet du vill boka (till exempel vid fönstret, med extra benutrymme eller bredvid dina medresenärer) kan du göra det redan när du bokar biljetter hos eSky (tjänsten är tillgänglig endast hos utvalda flygbolag) eller genom att kontakta eSky via kontaktformuläret. Om du vill använda formuläret, fyll i det senast 24 timmar före avgång.
Om du reser tillsammans med andra passagerare kommer flygbolagets bokningssystem att tilldela er separata, slumpmässigt valda sittplatser (det enda undantaget är barn som reser med sin vårdnadshavare). För att undvika sådana situationer rekommenderar vi att välja och boka sittplats.
Tjänsten är avgiftsbelagdoch priset beror på flygbolag och på vilken typ av sittplats du väljer. Vi kommer att svara på din ansökan och skicka dig information om sittplatsernas tillgänglighet och pris.
Priset varierar från 5 EUR till 25 EUR per person (per varje flygsträcka).*
Obs! Antalet lediga sittplatser ändras hela tiden och den plats som du har valt kan redan vara upptagen.
* Priserna sätts av flygbolagen och kan ändras. Priserna är ungefärliga.
Du kan boka prioriterad ombordstigning redan vill bokning eller senare, fram till 48 timmar före avgång.
För att göra det, välj ett lämpligt alternativ under fliken ”Mina bokningar” på Ditt konto hos eSky. Om du inte har skapat ett konto än, registrera dig och importera din bokning. För att göra det skriv in bokningsnumret i ett lämpligt fält och klicka på ”Importera bokning”.
Obs! Du kan importera endast de bokningar som gjordes med samma e-postadress du använde för att skapa Ditt konto.
Du kan också ladda ner eSky-mobilappen, för att ha lättare tillgång till bokningar. Obs! Antalet passagerare som kan boka prioriterad ombordstigning är begränsat och tjänsten kan därmed vara otillgänglig.
Exempel på köpvillkor:
* Priserna sätts av flygbolagen och kan ändras. Priserna är ungefärliga.
Om din bokning hanteras av eSky, kontrollera flygstatus på Ditt konto hos eSky 12 timmar före planerad avgångstid och läs alla meddelanden som vi skickar till den e-postadress som du angav vid bokning. Om flygtider ändras, kommer vi att skicka till dig ett meddelande med ämnesraden: ”VIKTIGT! Tidtabellsändring, flygbiljett [ditt bokningsnummer].” En ny flygbiljett med ändrad avgångstid samt all nödvändig information kommer att skickas till den e-postadress som du angav vid bokning.
Information om ändrad avgångstid finns på Ditt konto hos eSky under fliken ”Mina bokningar”. Om du inte har skapat ett konto än, registrera dig och importera din bokning. För att göra det skriv in bokningsnumret i ett lämpligt fält och klicka på ”Importera bokning”.
Obs! Du kan importera endast de bokningar som gjordes med samma e-postadress du använde för att skapa Ditt konto. För att göra det lättare rekommenderar vi att använda eSky-mobilappen.
Om din bokning sköts direkt av flygbolaget
Information om alla ändringar i tidtabellen kommer du att få direkt från flygbolaget till den e-postadress som du uppgav vid bokning. Aktuella tidtabeller finns alltid på flygbolagets webbplats. Vi rekommenderar att kontrollera flygstatus på flygbolagets webbplats 12 timmar före planerad avgångstid och läsa alla meddelanden som kommer till den e-postadress som du angav vid bokning.
Om du inte vet vem som sköter din bokning:
kontrollera det i mejlet med flygbiljett som vi har skickat till dig. Om det står i mejlet: ”Aktuell information om din bokning hittar du här” – din bokning hanteras av eSky. Men om du ser ett följande meddelande: ”Aktuell information om flygningar hittar du på flygbolagets webbplats” – din bokning hanteras direkt av flygbolaget.
Mer om bokningar som hanteras av flygbolag kan du läsa i vår artikel.
Om du vill kontrollera status på din bokning men kan inte hitta din bekräftelse, klicka på ”Mina bokningar” på Ditt konto. Där hittar du alla uppgifter om din resa. Om du inte har skapat ett konto än, registrera dig och importera din bokning. För att göra det skriv in bokningsnumret i ett lämpligt fält och klicka på ”Importera bokning”..
Obs! Du kan importera endast de bokningar som gjordes med samma e-postadress du använde för att skapa Ditt konto. För att göra det lättare kan du installera eSky-mobilappen.
Bekräftelse skickas också i mejlet som du får efter att du har bokat biljett. Om du inte hittar mejlet i ditt e-postprogram kontrollera även skräppostmappen och verifiera om den e-postadress du angav vid bokning var korrekt. Du kan också få mejlet med biljetten skickat igen – använd bara formuläret på vår webbplats.
Om du vet att du angav en felaktig e-postadress vid bokning, till exempel med ett stavfel, ring till oss för att ändra adressen. Telefonnummer och öppettider hittar du på din biljett.
För att korrigera felet kan du även använda kontaktformuläret.
Om du vill ändra eller korrigera passageraruppgifter, kontakta oss genom kontaktformuläret.
Mycket beror på om du vill ändra uppgifterna helt eller bara korrigera dem:
Ändra passageraruppgifterna på biljetten, till exempel ange en ny biljettinnehavare – de flesta flygbolag tillåter inte att ändra passageraruppgifterna.
Korrigera felstavade passageraruppgifter, till exempel stavfel i förnamn eller efternamn – det är oftast möjligt att göra sådana ändringar, men hur mycket man kan korrigera och vad det kostar beror på flygbolag.
Samtliga felaktiga uppgifter som finns på din flygbiljett, som till exempel:
ska anmälas omedelbart. Vi kommer att kontrollera om det finns möjlighet att rätta till ovannämnda fel, meddela dig om hur mycket det kostar samt kontakta flygbolaget för att korrigera uppgifterna.
Obs! Det är inte ett fel om det saknas svenska bokstäver på din flygbiljett. Flygbolag undviker att använda dem. Samma regel gäller även andra diakritiska tecken (till exempel č, é, ą) och mellanrum eller skiljetecken i dubbla efternamn.
Det är flygbolaget som bestämmer om det är möjligt att ändra flygdatum och man behöver oftast betala extra för det.
Sedan kontaktar vi flygbolaget och meddelar dig om ändring är möjlig, vad den kostar och vad du behöver göra för att ändra biljetten.
Vissa lågprisflygbolag tillåter ändringar mot en avgift (beroende på flygbolag kan priset ligga på upp till 185 EUR), medan en del reguljära flygbolag tillåter ändringar endast om man har köpt biljett i en dyrare reseklass. Avgiften debiteras per varje passagerare och varje flygning som ingår i bokningen. Om de nya biljetterna har högre pris, måste du betala prisskillnaden. Om biljetterna kostar mindre, får du ingen återbetalning av skillnaden i priset.
I vissa fall debiterar vi en serviceavgift på 20 EUR (för varje passagerare) och inkluderar den i den slutliga kostnaden för ändringen. Vi kommer att meddela dig om detta innan du fattar ett slutligt beslut.
Får att få faktura på bokning hos eSky, bocka i rutan ”Jag vill ha faktura” när du bokar flygning eller boende. Det är det enda sättet att få faktura på tjänster köpta hos oss. Fakturan kommer att skickas till den angivna e-postadressen. Om du fortfarande väntar på fakturan, kontakta oss via kontaktformuläret.
Vill du veta om betalning för bokning lyckades eller har du en pågående betalning? Du kan kontrollera det snabbt och enkelt under fliken ”Mina bokningar” på Ditt konto hos eSky. Om du inte har skapat ett konto än, registrera dig och importera din bokning. För att göra det skriv in bokningsnumret i ett lämpligt fält och klicka på ”Importera bokning”.
Obs! Du kan importera endast de bokningar som gjordes med samma e-postadress du använde för att skapa Ditt konto.
Snabb och enkel tillgång till Ditt konto får du genom att installera eSky-mobilappen. Du kan också kontrollera din bokningsstatus genom att fylla i kontaktformuläret eller ringa oss. Telefonnummer och öppettider hittar du på din biljett.
Oftast, dock inte alltid, kan du ändra köparens (inte passagerarens!) uppgifter upp till 30 dagar efter att du köpt biljetten eller bokat boendet. Du kan ändra följande uppgifter:
Det går inte att byta företag till ett annat företag eller företag till en fysisk person.
Om du vill ändra köparens uppgifter på fakturan, kontakta oss genom kontaktformuläret.
Försäkringscertifikat ät ett likvärdigt dokument till fakturan. Därför utfärdar vi ingen faktura på försäkring. Certifikatet skickas till dig tillsammans med biljetten i mejlet med ämnesraden ”Din e-biljett”. Om du inte kan hitta den, logga in på Ditt konto eller kontrollera skräppostmappen och verifiera vilken e-postadress du angav vid bokning.
Beloppet du får tillbaka beror på flygbolaget som bestämmer vilka av de extra tjänster du lade till biljetten ska återbetalas. Återbetalningsbeloppet omfattar inte t.ex. serviceavgift och extra tjänster köpta hos eSky.
I vissa fall kan återbetalning för de inställda flygningarna ske i flera steg, du kan till exempel få en separat återbetalning för en del passagerare om bokning omfattade flygbiljetter för flera personer eller om det ingick extra tjänster såsom extra bagage, platsreservation m.m.
Ta reda på vilka tjänster som kan återbetalas.
Enligt lagen om paketresor och sammanlänkade researrangemang tar det upp till 14 dagar att få tillbaka pengarna. Återbetalning sker med samma betalningsform som det inledande köpet gjordes med. Efter att återbetalning beviljats skickar vi dig ett meddelande med alla detaljer.
eSky Wallet är en elektronisk plånbok. När du tar del av olika kampanjer fylls den med pengar som sedan kan användas på eSky och den möjliggör snabbare återbetalning av en outnyttjad biljett.
Plånboken får användas endast om vi erbjuder dig ett sånt tillval i mejlet med återbetalningsalternativ eller om du tar del av olika kampanjer.
Öppettider
måndag - fredag: 09:00 - 16:00
Vi gör vårt bästa för att svara så fort som möjligt.