Menu

Varför blir jag kontaktad av flygbolaget angående min eSky bokning?

Varför blir jag kontaktad av flygbolaget angående min eSky bokning?

Har du bokat flyg på eSky och får mejl med information om din bokning från flygbolaget? Det kan hända om du har valt att boka flyg med lågprisflygbolag (till exempel Ryanair eller Wizz Air). I sådana fall är det flygbolaget som ansvarar för din bokning. Ta reda på varför du får dessa meddelanden och vad du kan göra.

Jag får mejl från flygbolaget. Varför?

Lågprisflygbolag som till exempel Ryanair eller Wizz Air är kända för sina billiga flygbiljetter och omfattande flygnätverk. Detta gör dem till många resenärers förstahandsval. Låga priser är oftast resultat av många olika faktorer som till exempel användning av sekundära flygplatser och biljetter som endast omfattar de tjänster som är absolut nödvändiga (därför behöver du betala extra för incheckat bagage och måste följa strikta regler för handbagage). Till skillnad från reguljära flygbolag (t.ex. SAS eller Lufthansa) samarbetar lågprisflygbolag inte med partners som flygsökmotorer eller bokningssajter i fråga om kundbetjäning. Därför ansvarar de själva för att sköta de bokningar som görs via eSky.

När kan jag få mejl från flygbolag?

Om du har bokat flyg med ett lågprisflygbolag kan du få mejl direkt från flygbolaget. När du har betalat din eSky bokning kommer du att få en biljett som innehåller information om vem som sköter din bokning (eSky/flygbolag) och i vilken utsträckning. Observera! Läs noga och följ instruktionerna i alla mejl som du får från flygbolaget och som innehåller information om din eSky bokning.

Flygbolag kan meddela dig om:

  • incheckning online,
  • ändringar i flygtabellen,
  • nya regler (t.ex. att du ska fylla i ytterligare formulär),
  • andra viktiga händelser och rekommendationer.

Obs! I vissa fall, till exempel när din resa består av flera flygsträckor med olika flygbolag, kan din bokning skötas endast av eSky och då kommer du inte att få några mejl från flygbolaget.

Vad ska jag göra om flygbolaget har skickat mig mejl om min bokning?

I de flesta fall då man bokar flyg med lågprisflygbolag på eSky är det flygbolaget som ansvarar för din resa. Du kan läsa mer om vem som sköter din bokning och i vilken utsträckning i mejlet med biljetten. I mejlets ämnesrad står ”Din e-biljett”.

Om det är flygbolag som helt och hållet ansvarar för din bokning behöver du följa alla instruktioner som du får från dem. Då behöver du till exempel kontakta flygbolaget för att checka in eller ta reda på all viktig information angående din resa. Kom ihåg att kolla aktuell flygstatus på flygbolagets webbplats!

Men om du vill lägga till extra tjänster eller ändra datum på ditt flyg går det bra att skriva om det till eSky.

Tips och förslag i denna artikel och relaterade artiklar är endast för information och hjälp och kan inte utgöra grund för några anspråk mot eSky.se.

Innehåller den här artikeln informationen du letade efter? Ja | Nej
Jag tycker att artikeln:
Tack för att du tyckte till!