Menu

Återbetalning för inställda flyg: vad ingår?

Återbetalning för inställda flyg: vad ingår?

Om flygbolaget ställt in ditt flyg har du rätt att få återbetalning för den resa som inte blev av. Det är dock viktigt att komma ihåg att din rätt till återbetalning omfattar endast tjänster som inte utförts. Därför kan beloppet som återbetalas av flygbolaget skilja sig från det sammanlagda belopp du betalat för din bokning. Vilka kostnader återbetalas?

Vad återbetalas?

I återbetalningsbeloppet ingår oftast:

  • kostnad för en flygbiljett eller flera flygbiljetter samt flygplatsavgift,
  • kostnad för extra tjänster som erbjuds av flygbolag – till exempel: bagage, prioriterad ombordstigning, platsreservation.

Kom ihåg att varje flygbolag har sin egen återbetalningspolicy, vilket betyder att lista över kostnader som återbetalas varier från flygbolag till flygbolag. Varje begäran om återbetalning behandlas individuellt och beslut är helt och hållet beroende av flygbolaget, oavsett om du bokat din resa på eSky eller direkt hos flygbolaget.

Kom ihåg att du godkänner flygbolagets återbetalningspolicy (och reglerna för returer som anges i denna policy) genom att boka flygbiljetter på eSky.

Vad återbetalas inte?

Det här ingår oftast inte i återbetalningsbeloppet:

  • serviceavgift,
  • Servicepaket,
  • incheckning online – i de fall du checkade in, men flygresan har inte blivit av,
  • övriga extra tjänster köpta hos eSky som har utförts eller som inte är ersättningsgilla av andra orsaker (AirHelp+).

Det är också möjligt för ett flygbolag att inte återbetala för en ändrad bokning (till exempel ändrat datum, resmål eller ändrade passageraruppgifter).

Delvis återbetalning

Flygbolaget kan dela upp en återbetalning i flera delar. Det är möjligt att flygbolaget gör en separat återbetalning för varje passagerare. På det viset kan flygbolaget även göra en återbetalning för bokning som omfattar extra tjänster, till exempel tillköpt bagage, platsreservering osv. Då får man sina pengar tillbaka i flera delar: en separat återbetalning för flygbiljett och en separat för andra tjänster köpta hos flygbolaget.

När kan man beviljas ett lägre återbetalningsbelopp?

Om beloppet du får tillbaka är lägre än det sammanlagda belopp du betalat för din bokning kan det innebära att:

  • Din bokning består delvis av tjänster som har utförts och som inte är ersättningsgilla,
  • I din bokning ingår extra tjänster från flygbolaget som inte är ersättningsgilla enligt flygbolagets policy och villkor,
  • I din bokning ingår extra tjänster vars återbetalning behandlas separat av flygbolaget så att du får dina pengar tillbaka i flera delar,
  • Din bokning omfattar flygbiljetter för olika passagerare och flygbolaget gör separat återbetalning för varje passagerare,
  • Endast några flyg i din bokning har ställts in (i de fall de berörda flygen utfördes på separata biljetter).

När får jag min återbetalning?

Det är upp till flygbolaget att bestämma när och i vilken form du ska få din återbetalning. Det gäller också flygbiljetter bokade på eSky. I samband med att antalet inställda flyg är högre än någonsin på grund av coronapandemin och den så kallade lockdown som infördes i de flesta länder är väntetiderna för flygbolagets beslut betydligt längre än normalt.

eSky kunder får löpande uppdateringar om ändrad status av deras anmälan i enlighet med information vi får från flygbolag.

Tips och förslag i denna artikel och relaterade artiklar är endast för information och hjälp och kan inte utgöra grund för några anspråk mot eSky.se.

Innehåller den här artikeln informationen du letade efter? Ja | Nej
Jag tycker att artikeln:
Tack för att du tyckte till!