Menu

Checka in online – vad är det?

Checka in online – vad är det?

Att checka in online betyder att man checkar in med hjälp av internet. Det är ett alternativ till den traditionella incheckningen vid flygplatsens incheckningsdiskar.

Kom ihåg: Om det är möjligt att checka in online är det oftast att föredra. Många flygbolag exempelvis Ryanair, Wizz Air och EasyJet lägger till extrakostnader om du checkar in på flygplatsen.

Vad menas med att checka in – och varför måste jag göra det?

Alla passagerare behöver ha boardingkort för att kunna gå ombord på flygplanet (det räcker inte att visa upp sin biljett!). Boardingkortet genereras vid incheckning och kan sedan hämtas vid flygbolagets incheckningsdisk på flygplatsen. Du kan också ladda ner/få det till ditt e-postkonto. Det är inte ovanligt att få en incheckningsbekräftelse istället för boardingkort från flygbolaget. I så fall behöver du ta bekräftelsen till flygplatsen och visa upp den för flygbolagspersonalen. Då kommer du att få dina boardingkort. Incheckningsbekräftelser, likaså biljetter, räcker inte för att få kunna gå ombord på flygplanet. 

Du kan checka in på två olika sätt:

  • online – via ett webbformulär, fyll i de fält som krävs, när boardingkortet eller check-in bekräftelsen har genererats av flygbolaget, skriv ut eller spara det på en mobil enhet (t.ex. smartphone, surfplatta) och tag med det till flygplatsen.  
  • På flygplatsen – På flygplatsen kan du checka in vid flygbolagets incheckningsdisk eller vid en incheckningsautomat. Om du väljer något av dessa alternativ så skrivs boardingkortet ut av antingen personalen eller maskinen (mer information rörande detta kan du läsa om i artikeln rörande incheckning på flygplatsen).

Varje enskild passagerare ska ha ett boardingkort med fullständig information. Vilken information som står på kortet bestäms individuellt av flygbolagen. Ytterligare påverkas krävd information av destinationen. Detta är relaterat till Visa-krav, vilka bestäms av ankomstlandet. Vid incheckningen måste du vanligtvis uppge ditt namn, kön och land samt visa din ID-handling och dess nummer, ytterligare ska dokument som styrker din information visas. Detta är väldigt viktigt eftersom informationen på boardingkortet kontrolleras vid säkerhetskontrollen, om informationen ej stämmer kommer du inte kunna passera den.

Det är viktigt att uppge informationen vid incheckningen. Detta för att du vid biljettreservationen endast anger namn, efternamn, födelsedag och kontaktinformation för alla passagerare. Boardingkortet innehåller mer information än det. Detta grundar sig i de tillämpade säkerhetsbestämmelserna.

Ytterligare så kan saker ha förändrats från den tidpunkt biljetten bokades till det tillfälle boardingkortet skapas (exempelvis kan ett nytt pass med ett annat nummer utfärdats). Detta är en av anledningarna till varför incheckningen utförs så nära inpå flygningen.

Observera! Alla passagerare måste ha sitt eget boardingkort med krävd information samt medta personlig ID-handling som stämmer överens med informationen på boardingkortet.

Vad är skillnaden mellan incheckningsbekräftelse och boardingkort?

Efter att du har checkat in och fått din incheckningsbekräftelse från flygbolaget, behöver du ta med detta dokument till flygplatsen. Visa upp det vid flygbolagets incheckningsdisk där personalen kommer att skriva ut och ge dig dina boardingkort. Mer detaljerad information om ditt flyg och bokade sittplatser kan saknas på själva bekräftelsen men allt lagras i en kod som du skannar in innan du går ombord på flygplanet.

Hur vet jag om det är boardingkort eller incheckningsbekräftelse som jag får av flygbolaget? Filen med boardingkortet innehåller texten: ”Boardingkort” (”Boarding pass”), och filen med incheckningsbekräftelsen: ”Incheckningsbekräftelse”/„Det här är inte ett boardingkort” („Check-in confirmation”/„This is not a boarding pass”).

När öppnar incheckning online hos olika flygbolag?

Varje flygbolag har sina egna regler för när incheckningen online öppnar och stänger. Till exempel:

  • easyJet öppnar sin incheckning online från 30 dagar fram till 2 timmar före avgång,
  • Ryanair öppnar sin incheckning online från 24 timmar fram till 2 timmar före planerad avgångstid (i de fall man bokat sittplats på flyget – från 60 dagar före avgång),
  • Wizz Air öppnar sin incheckning online från 30 dagar (om man har bokat sittplats) eller från 24 timmar (om man inte har bokat sittplats) fram till 3 timmar före planerad avgångstid.

Nedan hittas information för några andra flygbolag som erbjuder incheckning online:

  • Air Baltic – från och med 5 dagar innan avgång till och med det att flygningens incheckningsdisk på flygplatsen stänger.
  • Alitalia (endast tillämpbart för ”light fares”!) – 24 till 2 timmar innan avgång.
  • Ukraine International Airlines – 48 till 1 timme innan avgång, dock med vissa undantag. Följande är några av undantagen:
    För flyg från Amsterdam på rutten Kiev – Bryssel samt charterflyg, börjar incheckningen 24 timmar innan avgång.
    För flyg från Bryssel, Genève, och Zürich börjar incheckningen 18 timmar innan avgång.
    För flyg från Tel Aviv och Zaporizjzja stänger incheckningen 3 timmar innan avgång.       -
    Det är gratis att checka in online hos UIA, förutom vid rutten Kiev – Riga samt Riga – Kiev. Från och med 1 oktober 2017 måste alla passagerare på alla UIA:s flygningar (förutom interkontinentala flygningar och flygningar från Klaipėda) betala en avgift om de checkar in på flygplatsen
  • AirAsia (endast tillämpbart för inrikes) – från 14 dagar till 4 timmar innan avgång (gäller för AirAsia X), eller upp till 1 timme innan avgång (AirAsia).
  • Spirit Airlines – 24 till 1 timme innan avgång.
  • Jet2.com – 28 till 5 timmar innan avgång. 
  • El Al. – 24 till 3 timmar innan avgång.

Om det flygbolaget du reser med inte nämns ovan så sker incheckningen vid flygplatsen incheckningsdisk. Det är också där du i dessa fall kommer få ditt boardingkort. Se till att vara i tid, checka in senaste 2 timmar innan avgångstiden. Boardingkortet erhålls kostnadsfritt.

Incheckning online på eSky – hur gör jag?

Obs! Om det står på din biljett att din bokning sköts av flygbolaget eller att du behöver checka in via flygbolagets webbplats, klicka här.

När öppnar incheckningen för eSky-kunder? Passagerare får ett e-postmeddelande med den digitala flygbiljetten och länken till incheckningsformuläret. Du kan fylla i alla obligatoriska uppgifter innan flygbolaget öppnar incheckningen (vanligtvis är det från 4 till 2 dagar innan planerad avresa). När flygbolaget öppnar incheckningen behöver du inte göra någonting mer eftersom våra konsultanter tar hand om det eller hela processen avslutas automatiskt. Observera! Det kan vara omöjligt att slutföra incheckningsprocessen om du fyller i dina uppgifter senare än 48 timmar före flygplanets avgång. Vi skickar dina boardingkort eller incheckningsbekräftelser till den angivna e-postadressen mellan 48 timmar och fram till 8 timmar före den planerade avgångstiden.

Om din resa består av flera flygningar, kommer vi att skicka dina boardingkort eller incheckningsbekräftelser i separata mejl – mellan 48 och 8 timmar före var och en av dina avgångar.

Observera! Tjänsten för online-incheckning är tillgänglig för några av de populärare flygbolagen. Tjänsten kan läggas till när du bokar en flygbiljett.

Hur kan jag checka in på eSky om min bokning sköts av flygbolaget?

Om du köpte tjänsten Incheckning online vid bokning av flygbiljetter sker hela incheckningsprocessen för flygningar som sköts av flygbolag på samma sätt som ovan. Efter att du har fyllt i dina uppgifter och flygbolaget har öppnat incheckning, checkar vi in dig och skickar sedan boardingkorten eller incheckningsbekräftelserna till din e-post. "Boardingkortet eller bekräftelsen ska skrivas ut eller sparas på en mobil enhet (t.ex. smartphone, surfplatta) innan ni åker till flygplatsen. Obs! I det här fallet kan du få mejl från flygbolaget angående incheckning. Vi rekommenderar dock att endast följa de incheckningsmeddelanden som du får från eSky.

Om du inte köpt tjänsten Incheckning online på eSky, behöver du checka in dig direkt hos flygbolaget. För att göra det gå till flygbolagets hemsida, logga in med den e-postadress som du använde vid bokningen på eSky och fyll i incheckningsformuläret. Tänk på att detta är möjligt först när flygbolaget öppnat sin incheckning (när det gäller Ryanair är det möjligt från 24 till 2 timmar före avgång)! Boardingkort ska användas enligt anvisningarna på flygbolagets hemsida.

Kom ihåg att i det här fallet kommer du att få information om din resa (inklusive information om incheckning och ändringar i din bokning) endast från flygbolaget!

När ska jag få boardingkort från eSky?

  • Om din bokning sköts av eSky kommer du att få boardingkorten/incheckningsbekräftelserna till din e-post mellan 48 och 8 timmar före avgång.
  • Om du har köpt extra tjänsten Incheckning online på eSky skickas mejlet med boardingkorten eller incheckningsbekräftelserna mellan 48 och 8 timmar före avgångstid.
  • Om din bokning hanteras av flygbolaget kommer du att få boardingkorten eller incheckningsbekräftelserna direkt från flygbolaget under den bestämda tidsperioden.

Tänk på att du endast kommer att få dina boardingkort/incheckningsbekräftelser om du har fyllt i alla uppgifter som flygbolaget kräver vid incheckning online!

Måste jag skriva ut mitt boardingkort?

Skriv ut ditt boardingkort eller spara det på en mobil enhet (t.ex. smartphone, surfplatta). Kom ihåg att göra detta innan du beger dig till bagageutlämningen, passkontrollen eller säkerhetskontrollen! Ta med det utskrivna eller nedladdade kortet till flygplatsen, tillsammans med det ID du använde när du checkade in. Om du inte har kortet, kommer du att betala en tung bot, och i extrema fall, bli nekad boarding..

Jag kan inte checka in - vad är felet?

  • Kontrollera din epost, din flygning kanske har en ny avgångstid och en ny incheckningslänk kan därför ha skickats ut. 
  • Om din bokning innefattar många personer bör du checka in några personer i taget, annars kan sessionen hinna upphöra. Detta för att skydda dina data.

Ändringar efter incheckningen

Ryanair, Wizz Air och easyJet ger dig möjligheten att ansöka om ändringar gällande resedatum eller passagerarnamn. Tjänsten kostar extra (avgiften debiteras per passagerare och per flygresa – enligt flygbolagets prislista). Efter att biljetten låsts upp kan passageraren begära ändringar i enlighet med vardera flygbolags villkor. Ytterligare kostnader kan tillkomma och det är begränsat hur sent ändringarna kan göras.

Observera! Om du har bagage som måste checkas in, måste du fortfarande checka in det vid flygplatsens bagageinlämningsplats.


Kom ihåg!

  • Efter incheckningen är klar kan inte ändringar på biljetten utföras (med undantag för Ryanair, Wizz Air, easyJet). 
  • Bär alltid med dig boardingkortet och var redo att visa upp det både på flygplatsen och i flygplanet – antingen utskrivet eller sparat på din mobila enhet. 
  • Boardingkorten kan skrivas ut i svartvitt. 
  • Alla boardingkort måste vara utskrivna på separata papper på ett sådant sätt att papperets ena sida lämnas orörd, d.v.s. utan någon utskrift på.
  • På flygplatsen måste samtliga passagerare måste ha med sig de ID-handlingar som användes vid online-incheckningen. 

Tips och förslag i denna artikel och relaterade artiklar är endast för information och hjälp och kan inte utgöra grund för några anspråk mot eSky.se.

Innehåller den här artikeln informationen du letade efter? Ja | Nej
Jag tycker att artikeln:
Tack för att du tyckte till!