-
§ 8. FLYGBILJETTER
- I fall av flyglinjer som är ackrediterade av IATA (International Air Transport Association), genom att göra flyglinjens erbjudande tillgänglig för Användare agerar eSky som en agent av dessa flyglinjer och för enheter som erbjuder övriga tjänster via Bokningssystemet agerar som administratören av webbsida som gör tjänster tillhandahållna av Tillhandahållare av tjänster tillgängliga. Enheter som anordnar transporttjänster för Användare och bär ansvaret för att flyget utförs ej eller utförs felaktigt är specifika flyglinjer ackrediterade av IATA på vilkas vägnar och för vilka Tillhandahållare av tjänster agerar och vilkas namn indikeras under bokningsprocessen och på biljett levererad till Användare.
- I fall av Lågprisbolagen agerar Tillhandahållare av tjänster som en mellanhand som utövar faktiska åtgärder i dessa flyglinjer, som resulterar i slutförande av transaktion och leverans av biljett beställd från dessa flyglinjer, i strikt överensstämmelse med Användares anvisningar och på deras vägnar, kommunicerade via Bokningssystemet eller Teletjänstcentralen. Genomförande av tjänster och behandling av klagomål omfattas av allmänna bestämmelser hos respektive Transportör som indikeras under bokningsprocessen.
- I fall av charterflyg som anordnas av resebyrå agerar eSky som en agent och upplyser om villkor bestämda av en enhet som anordnar flyget. Byrån bär ansvaret för att charterflygtjänst utförs ej eller utförs felaktigt.
- Transportavtalets parter är Tillhandahållare av tjänster, specifikt indikerad och definierad i erbjudande, som tillhandahåller lufttransporttjänster som omfattas av avtalet, och Användare. Avtal som nämnas ovan och som ingås via www.eSky.se webbsidan genomförs i enlighet med allmänna avtalsvillkor med specifika Tillhandahållare av tjänster som ingår avtal med Användare.
- Användare söker bokning genom att välja en av flygförbindelser föreslagna av Bokningssystemet och genom att fylla i ett personligt formulär med önskade uppgifter som behandlas i enlighet med § 5 av dessa Bestämmelser.
- Sökbekräftelse och ändring av pris:
- Användare får på angiven e-post adress en bekräftelse av bokning som förutom bokningsnummer innehåller information om utvald flygförbindelse, total kostnad och betalningssätt. Pris av Flygbiljett innehåller: Transportörens netto tariff, flygplatsavgift, skatter, ej återbetalningsbar tjänsteavgift för utfärdande av biljett, ytterligare avgifter, och övriga avgifter för övriga tjänster som är väsentliga delen av transport beskriven i transaktions sammanfattning i Bokningssystemet.
- Med tanke på preliminär karaktär av bokning, pris på biljett är inte garanterat fram till att Tillhandahållare av tjänster får betalning.
- Användare är skyldig att kontrollera om bokningsdetaljer angivna i e-post meddelande med bekräftelse, samt slutdatum för betalning för bokning av inköp av biljett till pris indikerat under sökande i Bokningssystemet är korrekta.
- Inköp av flygbiljett:
- Innan inköp av Flygbiljett är Användare skyldig att läsa och godkänna dessa Bestämmelser, samt läsa bokningsvillkor och tariffvillkor av flygförbindelse utvald av Användare, som är tillgängliga i Bokningssystemet. Tillhandahållare av tjänster kommer att belasta Användare med ej återbetalningsbar tjänsteavgift för alla operationer anslutna till utfärdande av biljett, till ett belopp definierad under bokningsprocessen.
- Användare bokar ett flygbiljett i Bokningssystemet eller via Teletjänstcentralen baserande på tillgänglighet, pris och möjlighet av tillhandahållande av tjänst specificerad i Bokningssystemet eller erhållen genom Teletjänstcentralen vid tidpunkten av bokning.
- Efter mottagande av boknings order förbehåller Tillhandahållare av tjänster sig rätten att kontakta Användare för att verifiera Användares uppgifter och för att bekräfta bokningsvillkor. Ifall det går inte att kontakta Användare gör Tillhandahållare av tjänster en bokning i enlighet med villkor som Användare lade order med. Tillhandahållare av tjänster verkställer bokningen, under förutsättning att Användare har betalat minst beloppet motsvarande pris av biljett och avgifter för ytterligare tjänster specificerade av Användare i Bokningssystemet och beloppet motsvarande tjänsteavgift.
- Ytterligare tjänster specificerade av Användare som borde verkställas som en del av bokningen (till exempel speciell mat, poänger i bonusprogram, flyg med djur, övermåttlig bagage, speciellt handbagage, ensamkommande barn, ytterligare vård för passagerare, hjälp för funktionshindrade, babysäng och övriga) borde beställas via Teletjänstcentralen eller på e-post adress indikerad av eSky, för att kunna kontrollera tillgänglighet.
- Tillhandahållare av tjänster förbehåller sig rätten att vägra utfärda biljett om tariffen utvald av Användare följer inte dess ändamål enligt säljvillkor av ett givet erbjudande eller det finns övriga motiverade begränsningar i avtalen mellan Transportörer, där Tillhandahållare av tjänster har inte någon kontroll.
- Former av betalning för inköp av flygbiljetter genomförs i enlighet med villkor specificerade i § 7 av dessa Bestämmelser.
- Användares flygbiljett utfärdas av Tillhandahållare av tjänster i en elektronisk form.
- Användares flygbiljett som utfärdas av Tillhandahållare av tjänster skall levereras till e-post adress angiven i personliga formuläret i Bokningssystemet eller under inköp via Teletjänstcentralen.
- Annullering av bokning av Transportörens fel:
- eSky skall inte vara ansvarig för ändringar i Användares bokningar och annulleringar av dessa bokningar som görs av flyglinjer.
- Användare skall adressera varje och alla fordringar resulterande från annulleringar eller ändringar, inklusive flygförseningar av Transportörens fel, direkt till Transportören. Transportörens ansvar är igenkänt i enlighet med villkor i Warszawa Konventionen och Montreal Konventionen.
- Avbokning av flygbiljett:
- Användare skall vara berättigad att avboka flygbiljett som köptes via www.eSky.se webbsida om tariff villkor fastställda av Transportören tillåter det. Avbokning av flygbiljett kan resulteras i ytterligare straffavgift i beloppet fastställt oberoende av eSky och specificerat av Transportören.
- Om tariffvillkor möjliggör avbokning av flygbiljett skall Betalare kontakta Teletjänstcentralen via telefon för att avboka biljetten eller själv begära avbokning hos Transportören.
- Beroende av betalningssätt som användes, beloppet som tillkommer Betalare från Transportör för flygbiljetten som avbokades är överförd direkt till Betalares bankkonto eller hans/hennes betalningskort inom 7 dagar från den dagen som Tillhandahållare av tjänster får tillkommande belopp.
- Med datum av avbokning avses datum då pengar debiteras från Tillhandahållares av tjänster bankkonto.
- Ändringar/modifikationer av bokning, ytterligare tjänster:
- Användare ändrar bokningen själv hos Transportören, via Teletjänstcentralen eller via kontaktformulär på www.eSky.se. Om datum för avresan är inom tid kortare än 48 timmar är modifikation av bokning möjlig endast via Teletjänstcentralen eller direkt hos Transportören.
- Om datum för avresan är inom tid kortare än 48 timmar är modifikation av bokning möjlig endast via Teletjänstcentralen.
- Kostnaden av ändringen av flygbiljett beror på pris och möjlighet för genomförande av ändringar specificerad av Transportören. Totala kostnaden av ändring av flygbiljetts bokning innehåller:
- standardavgift för ändring eller ytterligare tjänst (som omfattar avgift för biljettmodifikation i enlighet med bestämmelser och avgiftstabellen av en bestämd flyglinje, samt ej återbetalningsbar tjänsteavgift för beställningsmodifikation eller beställning av ytterligare tjänst),
- skillnad i tariffpris (prisskillnad mellan primär biljettpris och dess pris vid tidpunkten av ändringen),
- skillnad i skatter och flygplatsavgifter (potentiell skillnad mellan primär värde av skatter och avgifter och deras värde vid tidpunkten av ändringen).
- Bokning i Bokningssytemet modifieras av Tillhandahållare av tjänster under förutsättningar som specificeras i tabellen för tjänsteavgifter för ytterligare tjänster som ändras i biljett som redan är köpt:
Tabellen för tjänsteavgifter för ytterligare tjänster som ändras i biljett som redan är köpt (i SEK): |
Ändring |
SF per person |
Ändringar i biljett (inklusive: ändring av resedatum och resväg, passagerares efternamn) |
276 |
Annullering eller returnering av biljett |
276 |
Tillsättning av ytterligare eller speciellt bagage |
113 |
Begärande om hjälp för ensamkommande minderårig |
113 |
Bokning av utvald plats på flygplan |
113 |
Beställning av speciell mat |
113 |
Resande med djur |
113 |
Prioriterad ombordstigning |
113 |
Ytterligare tjänster som erbjuds av flyglinje |
113 |
Incheckning online/hjälp under incheckning |
113 |
- Användare får betala för ändringar i bokning av flygbiljett på sådana sätt som specificerades i § 7 i dessa Bestämmelser. Betalning med användning av betalningskort genomförs via Teletjänstcentralen. Om betalning genomförs via överföring av medel från betalningskonto får Användare ett e-post meddelande med bekräftelse av ändring som specificerar: bokningsuppgifter (bokningsnummer, passagerareuppgifter, förbindelsedetaljer och information angående ytterligare tjänster och tariff för flygbiljetter), betalningsuppgifter och belopp för ändringen.
- Vissa förmånspristariffer tillgängliga via Bokningssystemet är under mycket specifika förutsättningar av bokning och utfärdande av flygbiljetter. Detta gäller särskilt de tariffer som borde bokas eller betalas för minst tre, sju eller fjorton dagar i förväg. Misslyckande att uppfylla denna villkor kan resulteras i ändring av pris på flygbiljett. eSky förbehåller sig rätten att annullera Användarens bokning gjord exakt tre, sju eller fjorton dagar innan avresa om Användare överstiger gränsen för inköp definierad av Transportör i Transportörens tariff villkor. Flyglinje får be om att utfärda biljetten tidigare. I ett sådant fall ska Användare få nödvändig information om slutdatum för betalning på aktuell e-post adress.
- Om Användaren informeras vid bokning av flygbiljett att genom att välja den aktuella flygbiljetten åläggs han eller hon skyldighet att kontrollera flygdatum direkt hos Transportören, vilket innebär att eSky inte kommer att meddela Användaren om sådana ändringar, skall Användaren själv kontrollera ändringar i flygschemat och reagera på lämpligt sätt. Om Användaren inte får relevant information angående bokningen från Transportören, vilket kan leda till att tjänsterna inte kan utföras, skall Användaren omedelbart kontakt eSky för att fastställa status och möjligheter att göra lämpliga ändringar i den aktuella bokningen.
-
§ 9. TJÄNSTEN MultiLine
- Allmänna bestämmelser
- ”MultiLine-flyg” innebär flygförbindelser som kan bokas av Användarna i Bokningssystemet och som består av minst två flyg med byte(n). Förbindelserna trafikeras av en eller flera Transportörer och separata biljetter utfärdas på varje flyg. I så fall betraktas separata biljetter på alla delsträckor som separata tjänster, inte anknutna till andra tjänster som ingår i planering av hela resan, varvid det inte spelar någon roll om separata biljetter omfattar tjänster av en eller flera transportörer (”MultiLine”). Kombination av flygningar som med hjälp av tjänsten MultiLine kan hittas i Bokningssystemet kallas nedan ”Resan”.
- Inköp av MultiLine-biljetter betyder inköp av fler än en biljett som omfattar flera flyg med byte(n). Användaren får separata flygbiljetter på varje delsträcka från en eller flera transportörer och inköp sker inom en bokningsprocess i Bokningssystemet. Inköpta biljetter som gäller vid Resan får inte betraktas som en gemensambiljett som omfattar alla flyg inom Resan.
- Eftersom MultiLine-tjänsten utförs enligt separata flygbiljetter från en eller flera transportörer under en och samman Resa, är det Användarens plikt att ta reda på vilka bagageregler som gäller på alla delsträckor av Resan. Användaren ansvarar också för att kontrollera vilka dokument som krävs för att få kunna nyttja tjänsten, inklusive vilket inresevisum eller transitvisum som krävs i länder där Användaren ska nyttja MultiLine-tjänsten eller där Användaren ska byta flyg.
- Eftersom tid för byte kan vara för kort (beroende på Användarens sökkriterier och flygförbindelser tillgängliga i Bokningssystemet) kan inköpet av separata MultiLine-biljetter på enskilda flygsträckor medföra risk att Användaren missar flyg under Resan på grund av inställda eller försenade flygningar eller ändrade flygtider.
- Tillgängligheten till MultiLine-tjänsten beror på tillgängligheten till flygbiljetter hos olika Transportörer samt på de sökkriterier som Användaren väljer i Bokningssystemet.
-
§ 10. FLYGNING+HOTELL PAKET
- Som en del av tjänster tillgängliga i Bokningssystemet eller via Teletjänstcentralen kan Användare boka minst två olika typer av tjänster, inklusive åtminstone inköp av Flygbiljett och Hotelltjänst, något som utgör grunden för ingående av ett avtal om deltagande i paketresa mellan Användare och eSky ("Avtal").
- Avtalet ingås endast vid utförandet av de tjänster som anges i den här punkten. Avtalet godkänns via Bokningssystemet eller via telefonsamtalet med Kundtjänsten. Bekräftelse av Avtalet samt samtliga delar av Avtalet kommer att skickas som ett separat dokument till den e-postadress som angivits i Bokningssystemet eller via telefonsamtalet med Kundtjänsten. Mot bakgrund av ovanstående bestämmer Researrangörer och Användaren att kommunikation gällande tillämpning av föreskrifterna i den här punkten sker i form av elektronisk kommunikation. Med varaktigt medium avses det e-postmeddelande och de PDF-dokument som skickas till Användaren för att bekräfta tjänsternas utförande.
- Researrangör för Användare som väljer individuella tjänster i enlighet med bestämmelser som specificeras i detta stycke av Bestämmelser är eSky.pl Spółka Akcyjna, med säte i Katowice (40-265), ul. Murckowska 14A, registrerat i Entreprenörsregistret förd av Distriktsdomstolen för Katowice-Wschód i Katowice, 8:de Kommersiella Avdelningen av det Nationella Domstolsregistret under KRS nummer: 0000383663, NIP: 9481987199, REGON 670140736, med aktiekapitalet på PLN 1 019 525.60 inbetalt i sin helhet.
- Researrangör ansvarar för tillhandahållande av tjänster beskrivna i detta stycke av Bestämmelser oavsett om dessa tjänster genomförs av researrangör eller övrig Tillhandahållare av tjänster. I enlighet med tillämplig lag begränsar eSky dess ansvar för ej genomförande eller olämpligt genomförande av dess tjänster upp till tredubbel av paketpris för varje Användare. Denna begränsning tillämpas inte till skador för personer eller skador som orsakades avsiktlig eller som påföljd av försumlighet.
- Researrangör skall omedelbart tillhandahålla lämplig hjälp för Användare som hamnat i en svår situation, inklusive omständigheter där det är omöjligt att tillförsäkra hans/hennes återkomst till landet i enlighet med Avtal pga oundvikliga och extraordinära omständigheter, bär researrangör kostnader av nödvändigt boende för Användare, om möjligt i kategori likvärdig den som specificerats i Avtal, för perioden upp till 3 nätter.
- Bokning av tjänster som specificerats i detta stycke av Bestämmelser är gjord i enlighet med parametrar och kriterier angivna individuellt av Användare, och de är grunden för lämplig information i Bokningssystemet eller via Teletjänstcentralen tillhandahållen beträffande detaljer om tjänster och huvuddrag av resetjänster, rättigheter och skyldigheter av Användare och researrangör.
- Researrangör informerar att ett effektivt genomförande av vissa tjänster som omfattas av Avtal kan bero på kommunikation på offentliga språket på destinationsorten eller på engelska.
- Detaljerad omfattning av information beträffande tillhandahållande av tjänster via Bokningssystemet är tillgänglig i Bilaga 1 av dessa Bestämmelser.
- Detaljerad omfattning av information beträffande tillhandahållande av tjänster via Teletjänstcentralen är tillgänglig i Bilaga 4 av dessa Bestämmelser.
- Användare som utnyttjar tjänster beskrivna i detta stycke av Bestämmelser är skyddade mot researrangörs obestånd på de villkor som anges i Bilagor 1 och 4 till dessa Bestämmelser.
- Pris för tjänster omfattade av detta stycke angivna i Bokningssystemet eller via Teletjänstcentralen innefattar pris av resepaket inklusive skatter och, om nödvändigt, ytterligare avgifter och kostnader eller - om det inte är rimligt att förvänta att dessa kostader är möjliga att kalkyleras innan ingående av Avtal - information om typ av ytterligare kostnader som Användare kan belastas med.
- Prisstigning är möjlig endast som resultat av ändring av:
- pris på passagerare transport som följd av ändringar i kostnad av bränsle eller övriga kraftkällor;
- antalet skatter och avgifter från tjänster omfattade av avtal om deltagande i paketresa, belade av enheter som inte deltar direkt i genomförande av paketresa, inklusive turistskatter, flygplatsavgifter eller avgifter för påstigning och landstigning i hamnar och flygplatser;
- växelkurs relevant för en given paketresa
- Slutliga priset bestämt i Avtal kan inte höjas inom 20 dagar innan startdatum för tjänster beskrivna i detta stycke av Bestämmelser.
- Användare kan utträda ur avtal om deltagande i paketresa när som helst innan dess början, därvid kan Användare erfordras att betala lämplig och rimlig avgift för utträde ur Avtal till förmån för researrangör. Ifall Avtal innehåller inte någon information om avgift för utträde ur avtalet skall avgiftsbelopp motsvara pris på resepaket minskat med kostnader eller inkomst för alternativt användande av resetjänster. På resandes begäran skall researrangör rättfärdiga avgiftsbelopp för utträde ur Avtal.
- Avtal om deltagande i paketresa kan tyda på avgift för utträde ur Avtal i belopp som beror på tid då utträde ur Avtal är gjort innan början av paketresa, på förväntande kostnadsbesparingar och förväntad inkomst från alternativt användande av berörda resetjänster. Avgiften bestämmas baserande på betalning gjord av en resande.
- Användare kan utträda ur Avtal innan början av paketresa utan att ådra sig ytterligare avgifter ifall oundvikliga och extraordinära omständigheter förekommande på resmål eller dess omedelbar närhet som har betydande inflytande på genomförande av paketresa eller transport av resande till resmål. Användare får endast begära återbetalning av betalningar gjorda för paketresa, utan gottgörelse eller upprättelse avseende detta.
- Researrangör återbetalar avgifter och betalningar beskrivna ovan inom 14 dagar från datum av utträde ur avtal om deltagande i turistisk händelse.
- Som en del av tjänster omfattade av detta stycke av Bestämmelser får Användare, utan researrangörs samtycke, överföra alla rättigheter han har rätt till beträffande deltagande i en sådan paketresa till en person som uppfyller villkor för deltagande i paketresa, om denna person tar samtidigt på sig alla skyldigheter resulterande från Avtal och om Användare upplyser researrangör om detta inom rimlig tid och på en varaktig informationsmedel. Om överföring av rättigheter och påtagande av skyldigheter medför ytterligare kostnader för researrangör är researrangör skyldig att uppvisa dem till resande vid begäran om betalning, till exempel kostnad av ändring av Användares uppgifter. Dessa kostnader måste vara rimliga och får inte överstiga faktiska kostnader som researrangör har haft resulterande från överföring av resepaket. Upplysning lämnad in inte senare än 7 dagar innan början av paketresa skall i varje fall betraktas som lämnad i rimlig tid.
- Som en del av tjänster omfattade av detta stycke av Bestämmelser täcks Användare av obligatorisk försäkring mot personliga skador (olycksfallförsäkring) och sjukvårdskostnader försäkring i fall tjänster genomförda utanför Polens gränser. Detaljerad information om denna försäkring finns tillgänglig via dessa länkar: Bestämmelser om Allmän Försäkring och Produktkort. Användare skall ha rätt till att ha ytterligare försäkring för tjänster tillhandahållna av eSky i omfattning specificerat via Bokningssystemet eller via Teletjänstcentralen.
- Användare skall upplysas av researrangör om alla speciella krav som Användare har angett och som har godkänts av bägge parter.
- Som en del av tjänster omfattade av detta stycke av Bestämmelser är Användare skyldig att upplysa researrangör om alla oförenligheter som hittades under genomförande av paketresa.
- Behandling av Användares klagomål inom ramar av detta stycke skall ske i enlighet med punkt XVIII (Klagomål).
- Till förmån för Användare som använder www.eSky.se täckt med omfattning av tjänster specificerade i detta stycke av Bestämmelser skall inbetalas ett lämpligt bidrag till Turistiska Garantifonden och Biståndsfonden för turism, i beloppet specificerat i tillämplig lag.
- Den anläggning som Användaren väljer och som används för att genomföra paketresan är inte anpassad till personer med funktionsnedsättning, såvida något annat inte anges i den utvalda anläggningens beskrivning.
-
§ 11. YTTERLIGARE TJÄNSTER
- Som en del av tjänster tillgängliga via Bokningssystemet och Teletjänstcentralen kan Användare boka ytterligare tjänster som omfattas av avgifter angivna som en del av transaktionsprocessen tillgänglig via Bokningssystemet och Teletjänstcentralen.
- Varje betalad tjänst utvald av Användare, beskriven i detta stycke och tillgänglig i Bokningssystemet är en integrerad del av den tjänst som ytterligare tjänst har bokats till.
- eSky tjänstepaket (nedan kallat ”Tjänstepaket”) är en ej återbetalningsbar fast-avgift tjänsteavgift för minst en modifikation av flygbiljett som omfattar dess integrerade del, genomförd via Teletjänstcentralen av Användare, tillgänglig i Bokningssystemet. Genom inköp av Tjänstepaket tjänst är Användare befriad från tjänsteavgift som tas ut av eSky i enlighet med tabellen för tjänsteavgifter för ytterligare tjänster som ändras i biljett som redan är köpt. Om i enlighet med villkor belastar flyglinjen Användare med avgiften för ändringar/returnering/speciella tjänster ska Användare betala pris för tjänst angivet av flyglinjen.
- Incheckning online är en ej återbetalningsbar tilläggs- och betaltjänst som låter Användare att checka in i elektroniska systemet av individuella flyglinjer för inköpt Flygbiljett, om transaktionssystemet tillåter en sådan möjlighet. Som en del av online inchecknings system skickas utfärdat boardingcard på e-post adress angiven av Användare under bokningsprocessen inom tidsfristen som möjliggör egentlig användning av transporttjänsten. Vissa flyglinjer får kräva att Användare anger ytterligare uppgifter som har inte angivits under bokningsprocessen för att kunna checka in. Användare skall ange aktuella kontaktuppgifter såsom e-post adress och telefonnummer, för att möjliggöra kontakt, särskilt strax innan avresa. Underlåtenhet att lämna kontaktdetaljer innefattande uppgifter för incheckning online minst 48 timmar innan planerad avresa, inlämning av ogiltiga eller inkompletta uppgifter, underlåtenhet att svara telefonsamtal från eSky eller lämning inkorrekta uppgifter krävda för incheckning kan omöjliggöra fortsättning med incheckning online och Användare kan belastas med straffavgift bestämd av flyglinje eller kan omöjliggöra deras avresa. Om tjänsten för incheckning online har köpts så är användaren skyldig att omedelbart informera eSky om ändringar i bokningen har utförts av flygbolaget eller av användaren direkt hos flygbolaget. Om Användaren underlåter att lämna information, har eSky ingen möjlighet att utföra incheckning online på ett lämpligt sätt. Mot bakgrund av detta har eSky inget ansvar för felaktigt utförande av tjänsten incheckning online, inklusive för avgifter och andra eventuella följder.
- Om flyget är försenat/annullerat, som en del av analys av uppgifter beträffande Användares flyg, eSky anger uppgifter till samarbetande enhet, med syfte att erhålla en lämplig ersättning, nämligen AirHelp Germany GmbH, Boxhagener Strasse 18, 10245 Berlin, Germany, VAT ID: DE 320095320, som kommer att agera efter en uttryckligt godkännande av Användare. Samtidigt, i enlighet med Bestämmelse (EC) Nummer 261/2004 av Europaparlamentet och av Europeiska rådet, informerar eSky att Användaren är berättigad att lämna in fordringar och begäran direkt till flyglinjen som anordnar flygning för att få en fullständig (i lämpliga fall) ersättning som passagerare kan vara berättigad till.
- AirHelp+ är en ej återbetalningsbar extratjänst tillgänglig för alla Användare som gör en bokning via Bokningssystemet eller via telefonsamtal med Kundtjänsten. Tjänsten hjälper dig att erhålla ersättning på upp till 600 EUR för försenade, inställda eller överbokade flyg och kompensation på upp till 6000 EUR för eventuella kostnader på grund av det försenade flyget (hotell, taxi, flygbiljetter, mat och dryck). Tjänsten tillhandahålls i enlighet med villkor som bestäms av tjänsteleverantören, dvs. AirHelp Germany GmbH, Boxhagener Strasse 18, 10245 Berlin, Germany, VAT ID: DE 320095320 och specificeras på https://www.airhelp.com/en/terms/.
-
§ 12. TJÄNSTER AVSEENDE RESA
- Användare som använder www.eSky.se portalen i nedan indikerade situationer gör ett inköp av tjänster avseende resa, som är förstådda som en kombination av minst två olika typer av resetjänster köpta för densamma resa eller semester, täckta av separata avtal med Leverantörer. Samtidigt skapas tjänster avseende resa då reseentreprenör gör det lättare för resande att köpa resetjänster:
- Under en vistelse eller kontakt med säljpunkt som har en option att välja och betala separat för varje resetjänst eller
- Låter köpa minst en ytterligare resetjänst på ett riktat sätt från en övrig reseentreprenör, om avtalet med denna reseentreprenör ingås inom 24 timmar efter bokningsbekräftelse av den första resetjänst.
- Tjänster avseende resa skall inte skapas trots uppfyllande av ovannämnda villkor i fall av kombination av inte mer än en typ av resetjänst (transport av passagerare, inkvartering i ändamål övriga än vistelse, som inte är integrerade delen av transport av passagerare, bil-eller övriga motorfordonsuthyrning) med en eller flera resetjänster som bildar en annan tjänst tillhandahållen för resande och som formar inte integrerade delen av tjänsten: transport av passagerare, inkvartering i ändamål övriga än vistelse, som inte är integrerade delen av transport av passagerare, bil-eller övriga motorfordonsuthyrning), om värde på dessa tjänster är mindre än 25% av totala värdet av tjänster avseende resa och de annonseras inte som en väsentlig del av denna förbindelse, eller bildar en väsentlig del av denna förbindelse av övriga skäl. Dessutom är tjänster avseende resa inte de tjänster som varar kortare än 24 timmar, om inte de inkluderar inkvartering.
- Detaljerad information om inköp av tjänster avseende resa samt rätter och skyldigheter härrörande från användning av sådana tjänster är tillgängliga i Bilaga 2 och 3 av dessa Bestämmelser.
- Till förmån för Användare som använder www.eSky.se som innefattar tjänster i omfattning specificerad i detta stycke av Bestämmelser, ska inbetalas en lämplig avgift till Turism Garantifond, i beloppet specificerad av lämplig lag.
-
§ 13. IATA ALLMÄNNA TRANSPORTVILLKOR
-
§ 14. REFERENSER TILL BESTÄMMELSER AV FLYGLINJER
Aer Lingus, Air Baltic, Air Europa, Air Iceland, Air Rarotonga, Air Southwest, Airasia, Atlas Blue / Royal Air Marocco, Aurigny, Bergen Air Transport, Blu Express, BlueAir Business Aviation, Blue Islands, Bulgaria Air, BRA, Condor, Corendon, DAT, easyJet, Eurowings, Excelairways, FlyBe, flythomascook.com, Germania Express, GOL, Helvetic, WOW air, Jet2, TUI fly, Jet Blue Airways, Jetstar Airways, Jetstar Asia Airways, Kulula, Luxair, Lydd Air, Air Italy, Nature Air, Nextjet, Norwegian, Pegasus Airlines, Ryanair, Smart Wings, Skytrans Airlines, Southwest, SpiceJet, Sprint Air, Spirit Airlines, Sun Country Airlines, SunExpress, ThomasCookAirlines.com, TUI Airways, Transavia, Virgin Blue - Virgin Australia, Viva Colombia, Viva Peru, Vueling, WestJet Airlines, Wizz Air, Laudamotion, Volotea, Astra Airlines, Jazeera Airways, Satena, EasyFly, Wingo, VivaAerobus, Mayair, AirPanama, JetSmart, Passaredo, LCPeru, Peruvian, Avianca, LATAM, AZUL, SkyAirlines, Amaszonas, Boliviana de Aviación, Aerolínea de Antioquia.