-
§ 1. ALLMÄNNA UPPLYSNINGAR
- Dessa Tjänstebestämmelser specificerar regler för användning av ett ”Bokningssystem” för tredjepartstjänster som erbjuds via www.eSky.se webbsida och en Teletjänstcentral, inklusive bokning och inköp av: Flygbiljetter, Reseförsäkring, Hotelltjänster, Resepaket, Charterflygningar, Tågbiljetter och övriga tjänster som är tillgängliga via Bokningssystemet.
- Administratören av Bokningssystemet för flyg är eSky.pl Spółka Akcyjna, med säte i Katowice (40-265), ul. Murckowska 14A, registrerat i Entreprenörsregistret förd av Distriktsdomstolen för Katowice-Wschód i Katowice, 8:de Kommersiella Avdelningen av det Nationella Domstolsregistret under KRS nummer: 0000383663, VAT identifieringsnummer: 9481987199, REGON 670140736, med aktiekapitalet på PLN 1 019 525.60 utbetalt i sitt helhet, som är Mervärdesskatt betalare, senare kallad eSky.
- Användandet av Bokningssystemets och Teletjänstcentralens tjänster (telefonnummer tillgängliga via www.eSky.se webbsida) kräver godkännande av alla följande bestämmelser indikerade i dessa Tjänstebestämmelser. Godkännande utgör en avsiktsförklaring och skapar rättsliga skyldigheter mellan Användare och eSky Tjänsteleverantör.
- Användare har rätt att avgiftsfritt kopiera, mångfaldiga och spara innehåll av dessa Tjänstebestämmelser, utan rätt att distribuera dem kommersiellt.
- Varje Användare borde följa dessa Tjänstebestämmelser från och med att de vidtar åtgärder med avsikt att använda Bokningssystemet.
- Bokning och inköp av bestämda produkter tillgängliga via Bokningssystemet är varje gång individuella transaktioner genomförda av Användare och omfattas av villkor specificerade av varje tredje part. Inköp av varje produkt omfattas av speciella villkor specificerade för varje tjänst som är tillgänglig via Bokningssystemet.
- På grund av olika tariffvillkor hos Transportörer rekommenderas det att ankomma till flygplatsen minst 3 timmar innan tidtabellsenlig avgångstid för flygning för att undvika organisatoriska svårigheter i tillhandahållande av en tjänst.
- För att kunna läsa igenom Transportörernas villkor, erhålla information från ett givet flygbolag eller en given leverantör som tillhandahåller tjänster till Användaren, samt för att få tillgång till tjänster som omfattas av dessa Föreskrifter kan du behöva prata engelska.
-
§ 2. DEFINITIONER
- Bokningssystemet – ett program som behandlar transaktionsprocesser tillgängliga via www.eSky.se webbsida och via Teletjänstcentralen som gör det möjligt för Användare att:
- söka inhemska eller internationella flygningar mellan två städer, kalkylera pris på dessa flygningar och köpa flygbiljetter,
- kalkylera pris och köpa reseförsäkring,
- söka och beställa hotelltjänster i alla möjliga städer (i landet och utomlands) i valfri tidsram,
- söka inhemska och internationella järnvägsförbindelsen för valfri bestämd järnvägsrutt samt kalkylera priser på dessa förbindelser och köpa tågbiljetter,
- anpassa förslag till tjänster indikerade i punkter a-d tack vare geolokalisering baserad på Användares Informationssystem (genom att identifiera dators IP adress och dess datasökning).
- använda övriga tjänster som erbjuds av enheter som eSky tillhandahåller hyrestjänster för reklamytor på webbsida, indikerade i § 17 av Tjänstebestämmelser.
- Användare - varje fysisk eller juridisk person eller organisatorisk enhet utan juridisk personlighet som har rättskapacitet enligt lagar, som använder Bokningssystemet eller Teletjänstcentralen.
- Betalare – varje fysisk eller juridisk person eller organisatorisk enhet utan juridisk personlighet som har rättskapacitet enligt lagar, som använder Bokningssystemet och Teletjänstcentralen och gör betalning eller är skyldig att göra en sådan betalning.
- Teletjänstcentralen – enheten ansvarig för kontakter med Användare och Betalare fungerande som en sida som genomför tjänster som tillhandahålls via www.eSky.se webbsida, i enlighet med villkor och i omfattning som är specificerade i dessa Bestämmelser.
- Leverantör – tillhandahållare av tjänster som erbjuds till Användare på www.eSky.se webbsida.
- Tillhandahållare av tjänster – en enhet som tillhandahåller tjänster specificerade i dessa Bestämmelser för Användare via eSky, Bokningssystemet eller direkt, beroende på typ av tjänster.
- Hotelltjänster – boende tjänster bestående av boende för ändamål övriga än bostadsförknippade, som inte är en oskiljaktig del av transport av Användare,
- Transportör – en enhet med giltigt certifikat (koncession, licens) som bemyndigar verksamhet omfattande luftfart och tjänster i omfattning som specificerades i dessa Bestämmelser.
- Flygbiljett – ett dokument utfärdat via Bokningssystemet eller Teletjänstcentralen som bemyndigar för användande av luftfart tjänst.
- Tariff villkor – boknings villkor beträffande användande av bestämt flygbiljett, inklusive, med inte begränsad till: förutsättningar att returnera flygbiljett, bagagestorlek.
- E-post adress/ e-post – fungerande elektronisk e-post adress som tillhör Användare.
- Personligt frågeformulär – ett frågeformulär som används av Användare för att skicka hans/hennes personuppgifter för att göra det möjligt att använda tjänster som tillhandahålls av eSky, överförda och behandlade i enlighet med förutsättningar specificerade i Sekretesspolicy tillgänglig på www.eSky.se webbsida.
- Lågprisbolagen – bestämda flyglinjer omfattade av specifikt beskrivna bestämmelser i enlighet med § 14 av Bestämmelser.
- Tjänsteavgift – ej återbetalningsbar avgift inkasserad av eSky eller Tillhandahållare av tjänster som en del av tjänster erbjudna till Användare, beroende av typ och art av tillhandahållna tjänster, i omfattning specificerad i dessa Bestämmelser.
- Betalningsinstrument – anpassad anordning eller en uppsättning förfaranden godkända av Användare och Tillhandahållare av tjänster och använda av Användare och Betalare för att utfärda en beställning för genomförande av betalningstransaktion.
- Betalningskort – betalningsanordning som möjliggör insättning, överföring och uttag av kontanter genom att använda specialiserade enhet.
- Bokningssystemet – ett program som behandlar transaktionsprocesser tillgängliga via www.eSky.se webbsida och via Teletjänstcentralen som gör det möjligt för Användare att:
-
§ 3. ANVÄNDARES ANSVARIGHET FÖR ANVÄNDANDET AV BOKNINGSSYSTEMET
- Användare bekräftar att de har full kapacitet att utföra rättsliga åtgärder och ingå rättsligt bindande åtagande..
- Användare förvissar att de skall använda Bokningssystemet för sökande av bokning av flygbiljetter, inköp av flygbiljetter samt bokning och inköp av övriga tjänster tillgängliga och indikerade i dessa Bestämmelser, samt övriga tjänster tillgängliga via Bokningssystemet, uteslutande i enlighet med gällande lagar.
- Användare skall söka tjänster för bokning med sitt eget efternamn och skall betala för bokade flygbiljetter och/eller övriga tjänster med sitt eget betalningskort. Varje sökning av tjänster för bokning med användning av någon annans eller falska efternamn och betalningar för bokade flygbiljetter och/eller övriga tjänster med användning av någon annans eller falska betalningskort skall omedelbart anmälas till relevant rättsvårdande myndigheter.
- Användare är skyldig att ha tillämpliga och nuvarande dokument som möjliggör leverans av tjänster köpta via Bokningssystemet eller Teletjänstcentralen eller att stanna i landet som tillhandahåller dessa tjänster, särskilt inklusive giltigt identitetskort, giltigt pass, visa om behövs och övriga dokument som kan erfordras beroende av omfattning av tillhandahållna tjänster.
- Användaren ska ha lämpliga och giltiga dokument som möjliggör utförandet av tjänster inköpta via Bokningssystemet eller via telefonsamtalet med Kundtjänsten eller dokument som möjliggör vistelsen i det land där tjänsterna utförs, framförallt ett giltigt identitetskort, ett giltigt pass, visum som krävs vid avresa och andra dokument som krävs beroende på den utvalda tjänsten. Användaren ska också läsa igenom visum- och språkvillkor som finns på www.esky.se.
- eSky ansvarar inte för att Användare missar att ha tillämpliga dokument som indikerades ovan, inklusive en inresevisum eller en transitvisum nödvändiga i landet där tjänster tillhandahållas eller där Användare har mellanlandning. eSky ansvarar inte heller om Användare misslyckas att uppfylla skyldigheter beskrivna i punkten 5 ovan. Alla upplysningar är tillgängliga för Användare genom Bokningssystemet eller Teletjänstcentralen, på www.eSky.se och på webbsidan av Polska Utrikesministeriet.
-
§ 4. ANSVARSBEGRÄNSNING
- eSky upplyser att från och med sökresultat uppvisas, kan övriga erbjudande med likadana tjänster tillhandahållna av tredje parten, annorlunda än den som uppvisats tidigare, uppvisas i Systemet eller på övrigt biljett och tjänstebokning sökmotor. Att man får ett sökresultat, utan att omedelbart bekräfta bokningen och betala för den i Bokningssystemet, berättigar Kunden inte för att lägga en fordran mot mellanhanden för avsluta avtalet om inköp av biljetter eller övriga tjänster erbjudna av enheter som erbjuder tjänster via Bokningssystemet eller övriga söksystemen för biljetter och tjänster.